در قالب یك پژوهش بررسی شد

نقش سنگین رسانه ها در ترغیب كودكان به ورزش

نقش سنگین رسانه ها در ترغیب كودكان به ورزش

ایت بال: برخورداری از برنامه ورزشی منظم و انجام حركات مربوطه، نقش قابل توجهی در حفظ سلامت افراد خصوصاً نسل جوان دارد. بدین منظور پژوهشگران كشور انواع رسانه های داخلی را به استفاده بیشتر و بهتر از ظرفیت خود برای نیل به هدف فوق ترغیب كرده اند.


به گزارش ایت بال به نقل از ایسنا، فعالیت بدنی منظم بعنوان یکی از فاکتورهای سلامت جوامع، موجب تعدیل عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی شده و همین طور موجب سلامت روان و عزت نفس می شود. تخمین زده می شود که فعالیت بدنی ناکافی مسئول حدود 30 درصد از بار بیماری های قلبی، 21 تا 35 درصد از سرطان سینه و کولون و 27 درصد از دیابت باشد. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی فعالیت بدنی ناکافی چهارمین علت مرگ ومیردر جهان است. بدین سبب فعالیت بدنی منظم برای بهبود سلامت عمومی و بطور غیرمستقیم جهت کاهش بار بیماری و هزینه های پزشکی در جوامع سفارش می شود.
علیرغم فواید فعالیت بدنی برای سلامت جوانان، مطالعات متعدد، شیوع کم تحرکی را در کودکان و نوجوانان نشان می دهند. همین موضوع سبب شده وضعیت هایی مانند دیابت نوع دو، افزایش کلسترول و فشارخون که قبلاً تنها در بزرگ سالان دیده می شد، امروزه به سبب افزایش شیوع چاقی در کودکان و نوجوانان نیز رایج شود. برای رفع این موضوع، آموزش از جایگاه والایی برخوردارست و یکی از مهم ترین روش های آموزش کارهای ورزشی و بالا بردن انگیزه مشارکت در کارهای ورزشی، بالأخص برای دانش آموزان، کمک گرفتن از رسانه های مختلف خصوصاً رسانه های تصویری نظیر سینما و تلویزیون و خصوصاً نمایش فیلم های آموزشی است.
به منظور بررسی بیشتر این راهکار، پژوهشگرانی از دانشگاه پیام نور تهران دست به انجام پژوهشی زده اند که در آن نقش مصرف رسانه ای بر انجام فعالیت بدنی دانش آموزان ایرانی مورد بررسی واقع شده است.
این پژوهش روی 384 دانش آموزان 11 تا 19 ساله از کل کشور انجام شده است و برای گردآوری داده های مورد نیاز آن، از دو پرسشنامه مصرف رسانه ای و فعالیت بدنی بر طبق الگوی علمی موسوم به «پندر» استفاده شده است.
بر اساس نتایج این پژوهش، مصرف رسانه ها سبب ارتقاء سطح فعالیت بدنی در بین دانش آموزان می شود و می تواند به خوبی در جهت منافع سلامت این قشر آینده ساز مورد استفاده قرار گیرد.
حمید قاسمی، دانشیار و محقق مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور تهران و همکارانش در این تحقیق می گویند: «براساس مدل پندر، افرادی می توانند فعالیت بدنی داشته باشند که منافع انجام آنرا بدانند و موانع انجام فعالیت بدنی را نیز که می توانند آنان را از انجام فعالیت بدنی باز دارند درک کنند. بررسی های به عمل آمده نشان داده اند که یکی از عوامل تعیین کننده در انجام فعالیت فیزیکی، موانعی است که فرد برای انجام این رفتارها دارد و در مقابل آن، توانایی ها برای غلبه بر موانع انجام فعالیت فیزیکی، ارتباط مثبت و قابل توجهی با افزایش فعالیت فیزیکی دارد».
آن ها می افزایند: «علاوه بر این ها، خودکارآمدی عامل پیش بینی کننده ای در تغییر رفتارهای مربوط به سلامتی است. بدین سبب و بنابر نتایج این تحقیق می توان عنوان نمود مصرف صحیح رسانه ای می تواند در ارتقای فعالیت بدنی دانش آموزان تأثیرگذار باشد، چونکه الگوی سلامت پندر، سازه های الگوی ارتقای سلامت را بعنوان تعیین کننده های مهم رفتار فعالیت جسمانی معرفی کرده است».
با توجه به این یافته های پژوهشی پژوهشگران فوق نتیجه گرفته اند که برای رسیدن به اهداف توسعه سلامت و کارهای بدنی دانش آموزان تحت تأثیر برنامه های رسانه ها، برنامه سازان و دست اندرکاران تولیدات برنامه های تلویزیونی، رادیویی، روزنامه ها به خصوص روزنامه های ورزشی و دیگر رسانه های گروهی باید به نیازها و اولویت های ورزشی دانش آموزان توجه بیشتری کنند.
این یافته های علمی پژوهشی در فصل نامه «آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران وابسته به انجمنی با همین نام انتشار یافته اند.




منبع:

1399/08/11
21:27:48
5.0 / 5
1564
تگهای خبر: آموزش , بیماری , سلامت , سلامتی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
بیلیارد