مدیرعامل شركت فرودگاه ها:

رادارساز می شویم

رادارساز می شویم

به گزارش ایت بال مدیرعامل شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی از ارتقای كیفیت محصولات و تجهیزات فرودگاهی ساخت داخل در دوران تحریم اطلاع داد و اظهار داشت: تحریم و محدودكردن فعالیت های این شركت، خلاف مقررات بین المللی است.



سیاوش امیرمكری در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینكه در بخش زیرساخت های فرودگاهی توانسته ایم با استفاده از توان داخلی با بخش زیادی از مشكلات ناشی از تحریم مقابله نماییم، تصریح كرد: خوشبختانه مشاوران و پیمانكاران توانسته اند بخش زیادی از نیازهای ما را در حوزه های مختلف همچون ساختمان ها، سطوح پروازی و تجهیزات فرودگاهی مورد نیاز اعزام و پذیرش مسافر (تجهیزات ترمینالی، تسمه نقاله ها، آسانسور، ایربریج، دستگاه توزین بار و...) و تأسیسات مورد نیاز و سیستم روشنایی تامین كنند.
وی اضافه كرد: تحریم ها، سرعت تامین تجهیزات فرودگاهی از محل تولیدات داخل و كیفیت محصولات شركت های تولیدی ایرانی را با ایجاد رقابت، افزایش داده است.
تولید تجهیزات ناوبری هوایی در داخل
امیرمكری با تاكید بر استفاده از ظرفیت های داخلی برای تامین تجهیزات هوانوردی مورد نیاز فرودگاه ها، توضیح داد: در سال های گذشته با استفاده از ظرفیت پسابرجام توانستیم تجهیزات هوانوردی را در بخش های سیستم های ارتباطی، كمك ناوبری، نظارتی (رادار) و امنیتی از كشورهای دیگر خریداری نماییم. بعد از تحریم هم با استفاده از ظرفیت داخلی و مشورت با دانشگاه های صنعتی و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توانستیم گام های بلندی را در جایگزینی خرید تجهیزات هوانوردی از منابع داخلی برداریم.
مدیرعامل شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران اضافه كرد: بخش زیادی از تجهیزات هوانوردی مورد نیاز كشور با استفاده از توان شركت های دانش بنیان داخلی در حال طراحی و ساخت است كه همچون آنها می توان به سیستم های رادار مد S، تجهیزات كمك ناوبری همچون DME، سیستم های روشنایی باند، سیستم های امنیتی و بازرسی و سیستم های برج موبایل اشاره نمود.
امیرمكری با تاكید بر اینكه باید در تامین تجهیزات هوانوردی توسط شركت های داخلی، استانداردهای بین المللی رعایت شود، اظهار داشت: متخصصان شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و بخش های ذی ربط با مد نظر قرار دادن استانداردهای بین المللی توانسته اند با اعتماد به توان داخلی قراردادهای گوناگونی را با شركت های دانش بنیان منعقد كنند كه در بازه زمانی ۶ ماه تا دو سال آینده بخش عمده تجهیزات این حوزه نصب و راه اندازی خواهد شد.
انجام خریدهای خارجی علیرغم تحریم های آمریكا
وی با اشاره به اینكه شركت فرودگاه ها در سال های گذشته بارها با تحریم روبرو شده است، افزود: شركت توانسته در سال های گذشته در مقاطع مختلف عمده تجهیزات و نیازهای تجهیزاتی مورد نیاز را از منابع مختلف خارج كشور یعنی كشورهای اروپایی، كانادا و شرق آسیا تامین كند.
امیرمكری اضافه كرد: در دوران برجام فضایی بوجود آمد كه كشورهای منعقدكننده قرارداد با ما به تعهد خود عمل كردند و بخشی از نیازهای تجهیزاتی خویش را تأمین كردیم؛ ولی در دوره جدید تحریم ها كشورها در بخشی از مذاكره ها كه اغلب مربوط به جذب سرمایه گذار در پروژه های توسعه ای فرودگاه های اصلی كشور بود به تعهد خود عمل نكردند. در عین حال حالا كه با مشكل عمده تحریم و عدم عرضه خدمات از جانب كشورهای اروپایی و هم پیمانان آمریكا مواجه هستیم، توانسته ایم از توان داخلی به خوبی بعنوان یكی از مسیرهای اصلی تامین نیازهای خود استفاده نماییم.
وی با تاكید بر اینكه وظیفه شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران عرضه خدمات به مسافران و شركت های هواپیمایی غیر نظامی است، عنوان كرد: تحریم و محدود كردن فعالیت های این شركت، خلاف مقررات بین المللی است. بر مبنای مصوبات ایكائو (سازمان جهانی هوانوردی)، عرضه تجهیزات و قطعات هوانوردی اگر كاربرد دوگانه نداشته باشد نباید محدود شود.
امیرمكری اضافه كرد: آمریكا به صورت مستقیم نمی تواند مانع تأمین تجهیزات فرودگاهی و هوانوردی ایران شود ولی با تحت فشار قراردادن كشورهای اروپایی و محروم كردن آنها از معامله با كشورش مانع انجام معامله با ایران شده كه مبنای قانونی ندارد. حالا ایران در مقایسه با كشورهای همسایه دارای تجهیزات مناسب و سطح مطلوب در كیفیت خدمات هوانوردی است و به نفع شركت های هواپیمایی خارجی است كه از آسمان ایران استفاده كنند.
انجام بیشتر از ۸۵ درصد نشست و برخاست هواپیماها تنها در ۸ فرودگاه كشور
مدیرعامل شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران همینطور اظهار داشت: حدود ۸۰ فرودگاه در كشور داریم كه ۵۳ فرودگاه تحت مالكیت شركت فرودگاه هاست؛ همینطور فرودگاه های امام خمینی (ره)، شركت نفت، مناطق آزاد، وزارت ارتباطات و وزارت جهاد كشاورزی هم تحت مالكیت نهادهای دیگر فعالیت دارند و در مجموع ۵۵ فرودگاه كشور عملیاتی است. ناوبری هوایی این فرودگاه های غیر مالكیتی هم بر عهده شركت فرودگاه هاست.
امیرمكری با تاكید بر اینكه عملیات فرودگاه ها وابسته به تقاضای پرواز و وجود ناوگان هواپیمایی است، اضافه كرد: حالا به علت كمبود ناوگان و یا عدم تناسب ناوگان موجود با نیازهای مناطق مختلف با موانعی در راه بهره برداری از فرودگاه ها مواجه هستیم. ضمن اینكه می توان به موانع دیگری همچون مسائل فنی و عملیاتی اشاره نمود كه با تأمین تجهیزات كامل تر می توان اشكال های موجود را برطرف كرد.
وی همینطور با اشاره به اینكه بیشتر از ۸۵ درصد نشست و برخاست هواپیماها و ۸۸ درصد جابه جایی مسافر از هشت فرودگاه انجام می شود، عنوان كرد: در صورت تأمین ناوگان متناسب با مناطق مختلف می توان میزان استفاده از فرودگاه ها را بهبود داد. حالا از ۶۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت فرودگاهی كشور استفاده می شود كه با تامین ناوگان متناسب و ایجاد شبكه پروازی میان مركز استان ها و پیرامون می توان استفاده از ظرفیت فرودگاه را افزایش داد.
تردد روزانه ۸۰۰ پرواز عبوری از آسمان ایران
امیرمكری با اشاره به اینكه روزانه حدود ۸۰۰ پرواز عبوری از آسمان ایران انجام می شود، اظهار داشت: ایران دارای جایگاه ژئوپلیتیك است و مسیر خوب و كوتاهی برای پروازهای عبوری به حساب می آید. در عین حال به علت اینكه تنها كوتاهی مسیر تعیین كننده پروازهای عبوری نیست، شركت های هواپیمایی صرفه اقتصادی و هزینه مسیرهای عبوری را هم در نظر می گیرند. كشور ما به علت ارائه خدمات ایمن و امن و مسیر مناسب دارای جاذبه های زیادی برای پروازهای عبوری است ولی در شرایط عادی بخشی از پروازها به علت هزینه های مترتب، مسیرهای عبوری جنوب ایران را ترجیح می دهند. برای برطرف شدن این مسأله در حال اصلاح نظام تعرفه ای برای جذب پروازهای عبوری بیشتر هستیم.
وی اضافه كرد: در سال های اخیر در مقاطعی كه فضای كشورهای همسایه ناامن شد شركت های هواپیمایی از مسیر كشور ما استفاده كردند كه گاه منجر به افزایش ۱۰۰ درصدی پروازهای عبوری ایران شد.
مدیرعامل شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران همینطور اظهار داشت: تمام كشورها همچون ایران در قالب تعهدهای بین المللی كه سازمان جهانی هوانوردی تعیین كرده ملزم و آماده خدمت رسانی به هواپیماهای عبوری هستند كه به علت نقص فنی یا بروز مشكل برای مسافران، فرود اضطراری دارند و ما هیچ مشكلی در پذیرش پروازهای غیرنظامی عبوری در شرایط اضطراری در فرودگاه های بین المللی كشور نداریم.

1398/08/20
09:54:09
5.0 / 5
4273
تگهای خبر: استاندارد , تیم , خدمات , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
بیلیارد