مراقب خطرات ورزش در هوای گرم باشیم

مراقب خطرات ورزش در هوای گرم باشیم

به گزارش ایت بال یك پزشك ورزشی با اشاره به عوارض و خطرات ناشی از ورزش در هوای گرم و عدم رعایت نكات تندرستی در این خصوص اظهار داشت: در اثر افزایش دما كه این روزها شاهد آن هستیم بدن آب زیادی را از دست خواهد داد كه در صورت عدم تأمین آب ازدست رفته بدن با عوارض جدی روبرو خواهد شد.


مهدی محمدی در گفتگو با خبرنگار ایسنا، اظهار نمود: یكی از مهم ترین مشكلاتی كه ورزشكاران در فصل تابستان برای ورزش كردن با آن روبرو هستند بحث افزایش دما و عوارض ناشی از آن است. ورزش كردن و انجام تمرینات ورزشی در هوای گرم به علت افزایش دمای بدن، كمبود آب بدن و گرمازدگی كه ایجاد می شود، باعث می شود تا ورزشكاران علاوه بر بی حالی، گرفتار سردرگمی و كلافگی شوند.

وی ادامه داد: فعالیت ورزشی در آب و هوای گرم سبب كاهش توان هوازی در ورزشكاران شده و با افزایش دمای داخلی سبب كاهش حجم خون جریانی در عضلات می شود كه این به معنای كاهش كارایی عضلات است، این مورد مبین آن است كه در چنین شرایطی علاوه بر این كه فرد به هدفش نمی رسد، بلكه بدن خویش را در معرض صدمه جدی قرار می دهد و این مورد به ما می گوید كه در زمان گرمای زیاد هیچگاه ورزش نكنیم و یا اگر مجبور به انجام آن هستیم با رعایت نكاتی محتاطانه تر رفتار نماییم.

وی افزود: بهترین حالت این است كه ورزشكاران در انتخاب مكان و زمان برای پرداختن به تمرین و ورزش دقت كافی را داشته باشند. ورزش در هوای گرم عوارض بدی می تواند، داشته باشد، یكی از این عوارض تعریق زیاد و در ادامه كمبود آب بدن و از دست دادن الكترولیت ها و سدیم بدن است كه ساده ترین و سریع ترین عارضه ای كه بوجود می آورد گرفتگی عضلات است، كه این گرفتگی می تواند یك گرفتگی ساده باشد و یا به تدریج به اسپاسم دردناك منجر شود.

این پزشك ورزشی، تصریح كرد: با بروز چنین حالتی باید بلافاصله فعالیت ورزشی خویش را متوقف كنید و در دمای مناسب و خنك قرار گیرید. استفاده از مایعات ازجمله محلول حاوی سدیم و یا اضافه كردن كمی نمك به آب مصرفی نكته دیگری است كه باید به آن توجه كرد. اگر در ناحیه گرفتگی گرفتار درد و یا ورم شدید شدید، از یخ استفاده كنید.

محمدی خاطرنشان كرد: البته بهتر است ورزشكاران برای جلوگیری از این مساله پیش از ورزش آب بدن خویش را تأمین كنند و همینطور در حین ورزش كردن از نوشیدنی های مناسب استفاده كنند.

وی اظهار نمود: یكی از عوارضی كه افزایش دما در بدن بوجود می آورد اختلال در توزیع مایعات بدن و افزایش حجم خون در اندام های تحتانی بدن است كه سرگیجه و خستگی مفرط از شایع ترین عوارض بروز این مساله است كه با بروز این مشكل باید علاوه بر توقف تمرین و تأمین مایعات بدن، روی زمین خوابیده و پاها را كمی بالاتر از سطح بدن قرار دهید و تلاش كنید دمای بدن را هم با شستن دست و صورت و حوله خنك، كاهش دهید.

وی همینطور گرمازدگی را شایع ترین و خطرناك ترین عارضه ورزش در هوای گرم دانست و اظهار داشت: این مساله برای تمامی افراد در هوای گرم رخ می دهد كه برای ورزشكاران می تواند عوارض بدی را به همراه داشته باشد. گرمازدگی به دلیل فشار و كمبود آب، افزایش ناگهانی دمای بدن و در نتیجه از كارافتادگی سیستم عصبی ایجاد می شود. سرگیجه، از كار افتادن گردش خون، از حال رفتن و صدمه دیدگی بافت ها از مهم ترین علایم و عوارض این مساله است.

وی ادامه داد: توقف تمرین، رفتن به جایی كه دمای بهتر دارد و یا دوش گرفتن با آب سرد یا دمای پایین می تواند مناسب باشد، در این مورد هم باید فرد بلافاصله در صدد تأمین آب ازدست داده باشد و درمجموع برای قرار نگرفتن در چنین وضعیتی بهتر است ورزشكاران تا جایی كه امكان دارد در فضای سرپوشیده ای كه دارای سیستم تهویه و خنك كننده مناسب دارند یا در پارك و در زمان خوب مثل اول بامداد و یا ساعاتی از بعدازظهر كه دمای هوا كاهش پیداكرده به تمرین بپردازند.

محمدی تصریح كرد: همینطور باید به نسبت روزهای عادی در غذای خود نمك بیشتری استفاده كنند، با نوشیدنی های متعادل حاوی الكترولیت، آب مورد نیاز بدن را تأمین كنید. استفاده از موادی كه دارای كافئین است و همینطور قهوه را كاهش دهند تا كمتر گرفتار دردسر شوند.




1398/05/07
21:08:17
5.0 / 5
3842
تگهای خبر: تیم , سیستم , فعالیت , ورزش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
بیلیارد