شناسایی باکتری های مؤثر در اصلاح قیر توسعه روسازی هوشمند
به گزارش ایت بال، تیم تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات توانست با شناسایی باکتری های مؤثر در تخریب و اصلاح قیر، گامی نوین در راه توسعه روسازی های هوشمند و پایدار بردارد.
به گزارش ایت بال به نقل از مهر، در پروژه ای پژوهشی و نوآورانه، نفیسه علمی فرد، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد این واحد دانشگاهی با همکاری و راهنمایی های علیرضا سرکار و نادر حسن زاده از اعضاء هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات، موفق به جداسازی و شناسایی ۴ ایزوله باکتریائی به اسامی Pseudomonas aeruginosa، Brevundimonas aurantiaca، Stutzerimonas stutzeri و Stutzerimonas sp. از مخلوط های آسفالتی شدند. این شناسائی ها به دو روش فنوتیپ و ژنوتیپ (۱۶S rDNA) انجام گرفت و در پایگاه داده NCBI ثبت توالی شد. بر طبق این گزارش، این مطالعه در قالب تحقیقات کاربردی و میان رشته ای با تأکید بر مهندسی راه و ترابری، زیست فناوری و مهندسی مواد انجام شد که در قالب دو مقاله آی اس آی در مجله معتبر Fuel با چارک ۱ (Q۱) و ضریب تأثیر (IF) ۵/۷ منتشر شد. همین طور نتایج این مطالعه که با بهره گیری از روش های گوناگون نظیر میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM)، طیف سنجی تبدیل فوریه مادون قرمز (FTIR)، زاویه تماس (CA)، کروماتوگرافی ژل تراوایی (GPC) و گرماسنجی افتراقی (DSC) انجام گرفت؛ نشان داد که تعدادی از این باکتری ها، که بصورت طبیعی در محیط های قیری وجود دارند، به سبب تحمل شرایط سخت محیطی شامل دما، خشکی، pH، دارای قابلیت بقا، تخریب و تسریع پروسه پیرشدگی قیر هستند. نکته برجسته این تحقیق، استفاده از همین خاصیت زیستی برای تولید یک پلیمر زیستی نوین (PHA) است که با کمک فرآیندهای زیست فناورانه طراحی شده و توانسته عملکرد قیر را به طرز چشم گیری بهبود بخشد. این پلیمر زیستی، که از منشأ طبیعی و سازگار با محیط زیست ساخته شده، توانایی آنرا دارد که به عنوان یک افزودنی هوشمند در ترکیب مخلوط های آسفالتی به کار رود و زمینه ساز توسعه روسازی هایی با عمر مفید بیشتر، عملکرد بهتر، و حتی قابلیت خودترمیمی در آینده شود. این موفقیت می تواند افق های جدیدی را در راستای ارتقاء کیفیت زیرساخت های حمل و نقل، کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری، و تحقق اهداف توسعه پایدار در عرصه مهندسی راه و ترابری بگشاید. حرف آخر اینکه بر اساس این گزارش، این مطالعه در چارچوب تحقیقات کاربردی و میان رشته ای با تاکید بر مهندسی راه و ترابری، زیست فناوری و مهندسی مواد انجام شد که در چارچوب دو مقاله آی اس آی در مجله معتبر Fuel با چارک ۱ (Q۱) و ضریب تاثیر (IF) ۵/۷ منتشر گردید. نکته برجسته این پژوهش، استفاده از همین خاصیت زیستی برای تولید یک پلیمر زیستی نوین (PHA) است که با کمک فرآیندهای زیست فناورانه طراحی شده و توانسته عملکرد قیر را به طرز چشم گیری بهبود بخشد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب