دویدن چه زمانی بلای جان می شود؟

دویدن چه زمانی بلای جان می شود؟

صدمات دویدن معمولا وقتی اتفاق می افتد كه بیش از اندازه به خودتان فشار آورید كه ۱۰ مورد آن مهم و نیازمند درمان است.



به گزارش ایت بال به نقل از ایسنا، با شیوع مجدد کرونا ویروس و همینطور در زمان خروج از قرنطینه، یکی از بهترین فعالیت ها، دویدن است؛ دویدن را می توان به تنهایی و در جاهایی که تراکم جمعیت کمی دارد انجام داد و در عین حال هم ورزش و هم فاصله اجتماعی را رعایت کرد. با عنایت به مدت نسبتا طولانی پرهیز از فعالیتهای بیرون از منزل و کاهش قابل توجه آمادگی جسمانی (قلبی، عروقی، عضلانی، اسکلتی) و افزایش احتمالی وزن در مدت قرنطینه، باید بیشتر احتیاط کنید تا گرفتار صدمه یا عارضه ورزشی نشوید.

اگر به بیماری شناخته شده قلبی، عروقی، دیابت، فشارخون یا آسم مبتلا هستید، در مورد شروع ورزش با پزشک خود مشورت کنید و برای جلوگیری از ۱۰ آسیب رایج عضلانی اسکلتی ناشی از دویدن، باید موارد گوناگونی را رعایت کنید. بر مبنای مطلبی که از جانب فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار ایسنا قرار گرفته است صدمه های ناشی از دویدن به شرح ذیل است.

زانو

یک آسیب رایج بیش مصرفی است و معمولا وقتی اتفاق می افتد که کشکک زانو در موقعیت مناسب قرار نگرفته باشد. به مرور زمان، غضروف پشت کشکک گرفتار سایش می شود و امکان دارد حوالی کشکک احساس درد کنید؛ به خصوص وقتی از پله بالا و پایین می روید یا وقتی حرکت اسکات انجام می دهید، یا زمانی که با زانوی خم شده برای مدت طولانی می نشینید.

شکستگی تنشی

یک ترک کوچک در استخوان است که باعث درد و حس ناخوشی می شود و به صورت تیپیک در ناحیه ساق و کف پای دوندگان بروز پیدا می کند و معمولا به دلیل ورزش شدید قبل از آمادگی بدنی کافی اتفاق می افتد. درد با فعالیت بدتر شده و تنش مداوم روی استخوان باعث صدمه جدی تر می شود از طرفی درد با استراحت بهبود می یابد.

درد جلوی ساق پا

درد در قسمت قدامی یا داخلی ساق پا در طول استخوان درشت نی است. این درد در مواقعی که به سرعت برنامه تمرینی خویش را تغییر می دهید، شایع است و به صورت مثال زمانی اتفاق می افتد که طولانی تر می دوید یا تعداد روزهای دویدن را افزایش می دهید. باید توجه داشته باشید که درمان این درد شامل استراحت، ورزش های کششی و بازگشت آهسته به ورزش بعد از چند هفته فرایند ترمیم است.

تاندینوپاتی آشیل

آشیل، تاندون بزرگی است که عضلات پشت ساق پا را به پاشنه متصل می کند. التهاب تاندون آشیل باعث درد و سفتی در ناحیه تاندون می شود، به خصوص بامداد ها با فعالیت این اتفاق بیشتر رخ می دهد ی معمولا به دلیل فشار مکرر روی تاندون اتفاق می افتد. افزایش بیش از حد زمان دویدن می تواند باعث این مساله شود و سفتی عضلات پشت ساق پا هم یکی از عوامل است و درمان آن با استراحت، سرد کردن، کشش عضلات پشت ساق پا کشیدگی عضله حاصل می شود.

پارگی عضله

پارگی کوچک در عضله یا اصطلاحا استرین عضله است و معمولا به دلیل کشش بیش از حد یک عضله ایجاد می شود. با کشش بیش از حد عضله، امکان دارد هنگام پارگی آنرا احساس کنید. کشیدگی عضله به شکل شایعی عضلات همسترینگ، چهارسر رانی، عضلات پشت ساق پا و کشاله ران را درگیر می کند و بهترین چاره برای درمان آن شامل استراحت، سردکردن، فشار و بالانگه داشتن عضو است.

پیچ خوردگی مچ پا

این صدمه کشش یا پارگی ناگهانی رباط های حول مفصل مچ پا را شامل می شود. معمولا وقتی اتفاق می افتد که پا به سمت داخل پیچیده میشود، اما پیچ خوردگی ها معمولا با استراحت، سرما، فشار و بالابردن عضو صدمه دیده بهتر می شوند.

فاسئیت کف پایی

التهاب فاسیای کف پایی را فاسئیت کف پایی می گویند و نوار ضخیمی از بافت در کف پا است که از مچ پا تا انگشتان امتداد دارد. افرادی که گرفتار سفتی عضلات پشت ساق پا هستند یا قوس کف پایی تشدید شده دارند بیشتر مستعد فاسئیت پلانتارند، باآنکه فاسئیت پلانتار با فعالیت زیاد ارتباط دارد اما امکان دارد علایم بدون هیچ علت واضحی شروع شود و درمان آن از راه کشش عضلات خلف ساق، استراحت، سرمادرمانی پاشنه پا و پوشیدن کفش مناسب در همه وقت (حتی در خانه) اتفاقی می افتد.

نشانگان نوار ایلیوتیبیال

این سندروم در قسمت بیرونی زانو ایجاد می شود. نوار ایلیوتیبیال، رباطی است که در موازات بیرونی ران از بالای هیپ تا بیرون زانو امتداد می یابد. سندروم نوار ایلیوتیبیال وقتی ایجاد می شود که این رباط ضخیم شده و روی زانو اصطکاک و به دنبال آن التهاب ایجاد کند و درمان آن شامل کم کردن ورزش، گرما و کشش قبل از ورزش و هم سرما پس از ورزش است.

تاول

کیسه های پرشده از مایع در سطح پوست هستند و به دلیل اصطکاک بین کفش، جوراب و پوست ایجاد می شوند. برای جلوگیری از تاول، کفش های جدید را تدریجی استفاده کنید، جوراب دولایه بپوشید و روی نواحی در معرض تاول، وازلین بمالید.

آسیب های وابسته به دما و نور خورشید

این صدمه ها شامل آفتاب سوختگی، خستگی گرمایی، گرمازدگی، سرمازدگی و افت درجه حرارت بدن می شود و می توانید با پوشش مناسب، هیدراتاسیون کافی بدن و استفاده از ضدآفتاب از این موارد پیشگیری کنید.





منبع:

1399/04/29
17:02:01
5.0 / 5
1184
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
بیلیارد