بزرگترین پیست اسكی خاورمیانه جاذبه ای در دامنه های البرز

بزرگترین پیست اسكی خاورمیانه جاذبه ای در دامنه های البرز

ایت بال: كرج- پیست بین المللی دیزین، بعنوان پایتخت اسكی كشور و بزرگترین پیست ایران و خاورمیانه، جاذبه ای در دامنه های كوه البرز است كه همه ساله پذیرای گردشگران بسیاری است گرچه هنوز از همه ظرفیت های آن استفاده نشده است.


به گزارش ایت بال به نقل از ایرنا، پیست دیزین واقع در فاصله 70 كیلومتری شمال كرج دارای 3 تله كابین، 2 تله سیژ، 7 تله اسكی بشقابی و یك تله اسكی چكشی و مجهزترین پیست ایران هم به حساب می آید.
ارتفاع این پیست بین 2 هزار و 650 تا 3 هزار و 600 متر و بهترین زمان اسكی روی برف در آن اوایل آذرماه تا اواخر اردیبهشت ماه است، در پیست بین المللی دیزین 2 هتل، 19 كلبه و 5 رستوران وجود دارد.
پیست بین المللی دیزین، هر ساله هنگامی كه لباس سپید را به تن می كند، جاذبه ای منحصر به فرد برای علاقمندان به طبیعت و ورزش اسكی از نقاط مختلف كشور است.
آب و هوای بسیار مناسب زمستانی با تعداد روزهای آفتابی زیاد و آب و هوای دلپذیر تابستانی، امكانات فراوان، دسترسی مناسب، دیزین را به یك دهكده توریستی كم نظیر زمستانی و تابستانی در خاورمیانه تبدیل نموده است.
با شروع فصل سرما و ریزش برف، هر ساله شاهد برگزاری مسابقات ملی و بین المللی بسیاری به میزبانی این پیست هستیم كه نشان از ظرفیت های بالای پیست بین المللی دیزین در برگزاری مسابقات و جذب هر چه بیشتر توریست داخلی و خارجی را دارد.
در روزهای اخیر، هتل دیزین بعنوان نخستین هتل 4 ستاره این استان شناخته شد تا علاقمندان به ورزش اسكی بتوانند در كنار این ورزش مفرح، اقامتی بهتر را داشته باشند.
دوچرخه سواری كوهستانی، تیراندازی با كمان، كایت سواری و باغ گل و گونه های نادر گیاهان كوهستانی از دیگر جاذبه های این پیست بین المللی است.
در فصل تابستان نیز، مسابقات اسكی روی چمن یكی دیگر از ورزش های مفرح و پرطرفداری است كه در این پیست بین المللی انجام می گردد كه در تابستان گذشته، مسابقات اسكی روی چمن با شركت اسكی بازانی در رده سنی پایه نوجوانان و جوانان 1 از استان های البرز، تهران، اردبیل و چهارمحال و بختیاری در دیزین انجام شد.
مدیر كل ورزش و جوانان البرز در گفت وگو با ایرنا با اشاره به ظرفیت های پیست بین المللی دیزین اظهار داشت: این پیست به علت ظرفیت های زیادی كه دارد، هر ساله مسابقات بزرگی در سطح بین المللی در آن انجام می گردد.
امیر غفرانی اضافه كرد: پیست بین المللی دیزین یك جاذبه بی نظیر گردشگری می باشد، كه در صورت معرفی بیشتر آن به مردم می توان گردشگران بیشتری را جذب كرد.
وی افزود: مسابقات آسیایی بزرگسالان اسكی و مسابقات پاراآسیایی اسكی با حضور ورزشكارانی از كشورمان و كشورهای خارجی سال جاری در پیست بین المللی دیزین برگزار می گردد.
رییس هیات اسكی البرز اظهار داشت: پیست بین المللی دیزین، بعنوان پایتخت اسكی كشور و بزرگترین پیست ایران و خاورمیانه یك برند جهانی است، با این وجود آنچنان كه باید اراده ای برای معرفی هر چه بیشتر این پیست در استان دیده نمی گردد.
علی عمران سولقانی اضافه كرد: انتظار ما از مسئولان این است كه در معرفی هر چه بیشتر این موهبت الهی كه مانند نگینی در استان قرار دارد تلاش بیشتری كنند.
مدیر پیست بین المللی دیزین هم اظهار داشت: با بارش های چند روز گذشته، هم اكنون این پیست آمادگی بازگشایی دارد، همینطور پیش از این با عنایت به كاهش نزولات جوی، تمهیداتی از جانب مدیرعامل و هیات مدیره شركت بهره بردار پیست دیزین در مورد نصب 2 دستگاه برف ساز در این پیست صورت گرفت.
عبدالرضا آژیر در گفت وگو با ایرنا اضافه كرد:. اقدامات لازم برای بهره برداری و استاندارد سازی دستگاه های پیست دیزین انجام شده و با بارش برف، پیست بین المللی دیزین از هفته پیش به صورت آزمایشی بازگشایی شده است.
وی افزود: با اقدامات صورت گرفته، این مكان ورزشی تفر یحی بعنوان نخستین پیست آسیا و ایران تائید فدراسیون جهانی اسكی، مجوز برگزاری مسابقات فوق سرعت را تا سال 2022 میلادی در یافت كرد.
آژیربا اشاره به بازدید نماینده فدراسیون جهانی از این پیست تصریح كرد: با تائید این فدراسیون، میزبانی پیست بین المللی دیزین برای كلیه رقابت های اسكی تائید شد.
وی افزود: از جانب شركت بهره بردار پیست دیزین، اقدامات با هدف استاندارد سازی تجهیزات در این پیست طی ماه های گذشته انجام شده كه بعد از تائید فدراسیون جهانی، گواهینامه های فنی از جانب فدراسیون برای این پیست صادر شد.
آژیر اظهار داشت: با تائید فدراسیون جهانی، پیست بین المللی دیزین بعنوان تنها پیست در آسیا معرفی گردید كه توانایی برگزاری تمامی رشته های ورزش اسكی شامل آلپاین، اسنوبرد و فری استایل را در یك مجموعه داراست.
رئیس هیات آلپاین البرز هم اظهار داشت: با بازگشایی پیست، مسابقات بین المللی اسكی در رشته مارپیچ بزرگ و سرعت بین المللی زیر نظر فدراسیون جهانی در دی ماه امسال در پیست دیزین برگزار گردید.
صادق كلهر اضافه كرد: همینطور از 9 تا 12 بهمن ماه مسابقات پارارآسیایی در رشته آلپاین به میزبانی پیست دیزین انجام شد.
كلهر اظهار داشت: تمامی دستگاه های پیست دیزین همچون بالابر، تله كابین و تله اسكی آماده بهره برداری هستند و و با بازگشایی پیست بین المللی دیزین مردم می توانند از آنها استفاده كنند.
مدیر عامل شركت بهره بردار پیست دیزین در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: امسال ظرفیت دستگاههای بالابر و تله كابین پیست بین المللی دیزین برای حمل مسافر، نسبت به سال های قبل 30 درصد افزایش دارد، همینطور با هدف استفاده هر چه بیشتر گردشگر و ورزشكاران از این پیست، 2 نقطه جدید در پیست بوجود آمده است.
حمید رضا تفته اضافه كرد: ظرفیت پیست بین المللی دیزین در 30 سال قبل به علت مستهلك بودن و مسایل فنی به نصف رسیده بوده كه امسال با تدابیری كه از نظر فنی، استاندارد سازی و مدیریتی اندیشیده شده تلاش كردیم تا ظرفیت این پیست را از نظر جذب توریست، مسافر و ورزشكار افزایش دهیم.
وی با اشاره به تعمیر، نگهداری و به روز رسانی دستگاههای پیست بین المللی دیزین تصریح كرد: در تابستان گذشته پس از 50 سال برای نخستین بار عملیات استاندارد سازی دیزین آغاز و در 3 فاز تعریف شده كه فاز اول استاندارد سازی نهایی شد.
تفته ادامه داد: اجرای فاز دوم و سوم بستگی به تصمیم دولت در خصوص تخصیص اعتبار، عرضه مجوز و نوع قرارادهایی كه با بخش خصوصی بسته می گردد دارد، فاز اول این طرح انجام شده، دستگاههای بالابر و تله كابین مورد خطرناكی نداشته و ندارند و تمامی تلاش خویش را داشته ایم تا مواردی را كه سازمان استاندارد متذكر شده بود را برطرف نماییم.
7414/1535خبرنگار: وحیده عسكری**انتشار دهنده: داریوش غفاری


1396/11/28
14:13:07
5.0 / 5
4917
تگهای خبر: ورزش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
بیلیارد