چرا ورزشكاران بی خواب می شوند؟

چرا ورزشكاران بی خواب می شوند؟

به گزارش ایت بال عوامل مختلفی در بی خوابی ورزشكاران تأثیر دارند كه همچون مهم ترین آنها می توان به كاهش ترشح هورمون ملاتونین در سفر های طولانی، استرس، نوع تغذیه و جابجایی ورزشكار از یك محیط به محیط دیگر اشاره نمود.


به گزارش ایت بال به نقل از ایسنا، علل بی خوابی در ورزشکاران به خصوص در سفر های ورزشی بر هم خوردن ساعت بیولوژیک بدن طی سفرهای طولانی مدت است، یکی از مهمترین هورمون هایی که چرخه خواب را تنظیم می کند و مسئولیت ساعت بیولوژیکی و زیستی بدن را برعهده دارد هورمون ملاتونین است و ترشح این هورمون طی مسافرت های طولانی کاهش یافته و باعث اختلال ساعت خواب می شود.
علاوه بر هورمون ملاتونین عوامل دیگری هم در بی خوابی ورزشکار دخیل هستند که همچون آنها می توان به استرس، نوع تغذیه و جابجایی ورزشکار از یک محیط به محیط دیگر، اشاره نمود.
بر طبق این مطلب که از جانب محبوبه عسکری، کارشناش ارشد تغذیه ورزشی تهیه شده و از جانب فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار ایسنا قرار گرفته است باید تصریح کرد که پیش از برگزاری هر مسابقه نوع تغذیه ورزشکار، میان وعده ها، میزان مایعات و همینطور استفاده از مواد غذایی حاوی ملاتونین (انگور، موز، گیلاس، غلات مثل جو دوسر، مغزها و لبنیات) نقش مهمی در خواب ورزشکار دارد و نوشیدنی های حاوی کافئین مثل قهوه، کولا و نوشیدنی های انرژی زا را نباید مصرف کرد.
متاسفانه گاها مربیان به نوع تغذیه ورزشکار اهمیت نداده و فقط تاکید و توجه به تمرینات فیزیکی ورزشکار دارند، درصورتی که تغذیه روی عملکرد ورزشکار تأثیر بسزایی دارد.



1399/06/27
19:24:16
5.0 / 5
262
تگهای خبر: تغذیه , شنا , مسابقه , ورزش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
بیلیارد