نقش تغذیه و رژیم ورزشكاران در مقابله با كرونا

نقش تغذیه و رژیم ورزشكاران در مقابله با كرونا

به گزارش ایت بال تغذیه و رژیم غذایی وزشكاران در مقابله با مبتلا شدن به كرونا از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد و باید به به جای حذف، حجم وعده غذایی را كاهش داد.


به گزارش ایت بال به نقل از ایسنا، ترس از اضافه وزن به خاطر شیوع ویروس کرونا و تعطیلی باشگاه های ورزشی سبب شده تا برخی ورزشکاران مبادرت به حذف وعده های غذایی کنند و این یک کار غلط است برای اینکه بجای حذف، باید حجم وعده غذایی کم شود.
اولین راه پیش گیری از شیوع و گسترش ویروس کرونا رعایت اصول بهداشتی است، اما این روش به تنهایی کافی نیست و ورزشکاران همانند سایر اقشار جامعه می توانند با تغذیه مناسب و مصرف ویتامین ها ایمنی بدن خودرا بالا ببرند، پس برای پیش گیری از کرونا در کنار رعایت مسائل بهداشتی باید تغذیه مناسب نیز در دستور کار قرار گیرد.
تغذیه ورزشکاران در این دوران بستگی به مدت زمان ورزش دارد. باتوجه به تعطیلی باشگاه ها احتمال دارد افراد گرفتار اضافه وزن شوند، بدین سبب باید رژیم غذایی متناسب با تمرین داشته باشند.
وعده غذایی را حذف نکنید!
در این زمان برخی ورزشکاران ممکنست یک سری کارها را انجام داده که برای سلامتی آنها مضر باشد، یکی از این کارها حذف بعضی از وعده های غذایی است که یک ایده غلط بشمار می رود برای اینکه وعده های غذایی باید بطور مرتب مصرف شود. اگر ورزشکاران در زمان تعطیلی تمرینات به دنبال پیش گیری از اضافه وزن هستند بجای حذف وعده غذایی باید میزان حجم غذا را کم کنند.
همین طور ورزشکاران اگر می خواهند تغذیه سالم داشته باشند بهتری است که غذای خانگی مصرف کنند و از مصرف غذای بیرون و سرخ کردنی ها بپرهیزند.
چگونه مقاومت بدن را افزایش دهیم؟
با توجه به این که ورزشکاران به سبب تمرینات منظم و مکرر بیشتر در معرض لطمه های سلولی احتمالی قرار دارند، سفارش می شود که از ترکیبات آنتی اکسیدان در برنامه غذایی روزانه خود بیشتر استفاده کنند؛ مصرف روزانه سبزی و سالاد با آبلیمو ترش و یا آب نارنج تازه، مصرف پیاز و سیر خام همراه با غذا به سبب داشتن ویتامین c و سایر ترکیبات فنولی موجب افزایش مقاومت بدن و افزایش سطح ایمنی سلولی می شود. از طرف دیگر ترکیباتی که حاوی ویتامین A و یا پیش سازهای آن هستند مثل هویج و کدوحلوایی ایمنی ورزشکاران را تقویت می کند.
جایگاه مواد پروتئینی در رژیم ورزشکاران همیشه دارای اهمیت ویژه بوده است و بر عملکرد ورزشی آنها بسیار موثر است و از طرف دیگر مصرف پروتئین ضمن حفظ عضلات ورزشکاران موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.
لزوم مصرف روزانه پروتئین در ورزشکاران
به همین جهت سفارش مصرف روزانه پروتئین در ورزشکاران به میزان کافی باتوجه به سن، جنس و نوع فعالیت ورزشی بسیار مهمست و سفارش می شود حتما تمامی منابع پروتئینی مانند انواع گوشت ها، حبوبات و تخم مرغ کاملا پخته مصرف شوند و از مصرف سفیده خام تخم مرغ و یا تخم مرغ عسلی و یا گوشت های کبابی که کاملا پخته نشده اند و حرارت به قسمت های میانی گوشت بطور کامل نرسیده است، پرهیز کرد.
درباب نحوه تهیه و مکان صرف غذا و میان وعده در ورزشکاران، لازم است از مصرف غذا، مایعات و نوشیدنی ها در مکان های نامطمئن خودداری شود و تمامی ظروف مورد استفاده به صورت شخصی و یا یک بار مصرف در نظر گرفته شود.
در این مطلب که از طرف فرید اردیخانی، متخصص پزشکی ورزشی تهیه شده و از طرف فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار ایسنا قرار گرفته همین طور آمده است، باتوجه به کمبود دریافت غذایی و ویتامین های C و D و E، احتمال مبتلاشدن به بیماری های مختلف همچون بیماری های تنفسی و کرونا افزایش می یابد و معمولا ورزشکاران مکمل های غذایی و ورزشی متنوعی را استفاده می نمایند، سفارش می شود برای پیش گیری از تداخلات دارویی حتما با پزشک تیم و یا کارشناس تغذیه مشورت کنند؛ بعنوان مثال افزایش دریافت مکمل روی یا کلسیم ضمن کاهش جذب آهن احتمال کم خونی را در ورزشکار می افزاید و علاوه بر تاثیر بد بر عملکرد ورزشی، سیستم ایمنی را نیز ضعیف می کند.



1399/06/19
13:11:10
5.0 / 5
931
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
بیلیارد