میزان مناسب مصرف مایعات در ورزشكاران

میزان مناسب مصرف مایعات در ورزشكاران

هنگام انجام فعالیت ورزشی فرد باید آبی را كه از راه تعریق از دست داده است، جبران كند.


به گزارش ایت بال به نقل از ایسنا، بیشتر از ۶۰ درصد وزن بدن و ۷۰ درصد عضلات از آب تشکیل شده است. آب وظایف مهمی در بدن انجام می دهد، همچون این وظایف می توان به انتقال مواد غذایی، انجام بهتر عمل هضم، حرکت آسان مفاصل و اعضا، خارج کردن مواد زائد بدن به وسیله تعریق و ادرار و... اشاره نمود و هنگام انجام فعالیت ورزشی فرد باید در یک حالت متعادل باقی بماند و تعادل آب بدن به این مفهوم است که آبی را بدن که از راه تعریق از دست می دهد، جبران کند.
باآنکه آب یک منبع مایع عالی است، اما مصرف سایر نوشیدنی ها مانند چای، شیرقهوه، آب میوه ها هم می توانند نیازهای فرد را تأمین کند. همینطور این نکته هم قابل توجه است که ۲۰ درصد از کل آب دریافتی بدن در طول شبانه روز از راه موادغذایی تأمین می شود.
مجتبی خانسوز– کارشناس تغذیه پزشکی ورزشی با بیان این مطالب به ایسنا، اظهار داشت: تعریق در حین فعالیت ورزشی یکی از طریق هایی است که به خنک شدن بدن کمک می نماید و و باید بدانید که تعریق فقط از آب تشکیل نشده است و شامل سایر مواد مانند الکترولیت ها (سدیم، پتاسیم، کلرید) هم می شود و میزان الکترولیت های ازدست رفته به همراه تعریق به عواملی از قبیل میزان تعریق، سطح تناسب اندام، میزان و نوع فعالیت ورزشی و درجه حرارت محیط بستگی دارد.
علائم کم آبی در ورزشکاران
خستگی، تیره بودن رنگ ادرار، برافروختگی رنگ پوست، ازدست دادن اشتها، عدم تحمل گرما و گرفتگی عضلات همچون علایم کم آبی در ورزشکاران است.
مصرف مایعات در فعالیتهای ورزشی
برای انجام فعالیتهای ورزشی کوتاه مدت مصرف آب به تنهایی کافی است، اما برای فعالیتهای ورزشی طولانی مدت بهتر است از نوشیدنی های حاوی سدیم و کربوهیدرات استفاده گردد.
ازاین رو برای فعالیتهایی که بیشتر از یک ساعت طول می کشد مصرف نوشیدنی شامل چهار تا هشت درصد کربوهیدرات است و برای فعالیتهایی که بیشتر از چهار ساعت به طول می انجامد مصرف سدیم به میزان پنج تا ۱۱۶ میلی گرم مفید خواهد بود.
میزان مصرف مایعات
میزان مصرف مایعات در مقاطع زمانی مختلف برای ورزشکاران متفاوت است؛ ۲ تا سه ساعت پیش از فعالیت ورزشی حدودا ۵۰۰- ۶۰۰ میلی لیتر، در حین فعالیت ورزشی هر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ۲۰۰ – ۳۰۰ میلی لیتر و بعد از فعالیت ورزشی به ازای هر کیلوگرم وزن از دست رفته ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی لیتر میزان مناسب مصرف مایعات در ورزشکاران خواهد بود.




منبع:

1399/04/11
16:16:22
5.0 / 5
1115
تگهای خبر: تغذیه , جت , شنا , فعالیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
بیلیارد