یك فیزیولوژیست ورزشی عنوان كرد:

ورزش و رژیم متناوب، بهترین راهكار برای كاهش وزن

ورزش و رژیم متناوب، بهترین راهكار برای كاهش وزن

به گزارش ایت بال خوزستان یك فیزیولوژیست ورزشی با اشاره به بهترین راهكار برای كاهش وزن، اظهار داشت: تركیب ورزش و رژیم های متناوب موجب می شود بدن نسبت به از دست دادن ذخایر خود مقاومت نشان ندهد و فرد نیز به راحتی می تواند وزن بكاهد.


محمد گله داری در گفت و گو با ایسنا، درباب راهكار مناسب برای كاهش و كنترل وزن، اظهاركرد: رژیم كم كالری موجب كاهش وزن می شود و این كاهش وزن نیز نسبتا سریع اتفاق می افتد ولی این نوع رژیم ایراداتی دارد؛ یكی این كه موجب می شود از تمام ذخایر چربی بدن ما به یك میزان برداشته شود و آن هایی كه دارای چربی موضعی هستند، خیلی انتظارشان با این نوع رژیم برآورده نمی گردد.
وی ادامه داد: ایراد دیگر رژیم كم كالری این است كه در این نوع رژیم، فرد نمی تواند انتخاب نماید كه فقط چربی هایش بسوزند، بلكه هم چربی ها و هم بافت عضلانی كه بافت مهمی در بدن یك فرد است، با هم كاهش می یابند و حدودا 20 تا 30 درصد از بافت عضلانی فرد كم خواهد شد. حتی ممكنست بعد از اختتام رژیم، باتوجه به این كه بافت عضلانی در حالت استراحت انرژی زیادی مصرف می كند، وزنِ كم شده، خیلی سریع برگردد. بنا بر این افرادی كه تنها از رژیم كم كالری برای كاهش وزن استفاده می نمایند، وزن آنها در یك بازه زمانی به حالت قبل برمی گردد و حتی گرفتار اضافه وزن بیشتر هم می شوند.
این استاد دانشگاه بیان كرد: افرادی كه رژیم كم كالری دارند تا حدی وزن آنها كم می شود ولی از یك حدی به بعد، گرفتار ایست وزنی می شوند برای اینكه بدن یك نقطه تنظیم دارد و این نقطه برای این است كه ذخایر انرژی اش را حفظ كند ولی وقتی افراد فقط از رژیم كم كالری استفاده می نمایند، این مهم موجب می شود كه تا حدی كه نقطه تنظیم بدن شان اجازه می دهد، پیش بروند و پس از آن نیز باتوجه به این كه پیكر شخص برای نگهداشت ذخایر انرژی خود حریص است، دیگر به فرد اجازه كاهش وزن نمی دهد.
وی با اشاره به انجام فعالیت ورزشی بدون رژیم و بمنظور كاهش وزن، عنوان كرد: اگر فقط فقط ورزش را بعنوان كاهش وزن انتخاب نماییم، این نیز راهكار خوبی نیست برای اینكه ورزش به تنهایی كالری زیادی را نمی سوزاند. پس افرادی كه تنها ورزش را برای كاهش وزن انتخاب می كنند باید بدانند كه ورزش به تنهایی كارایی لازم را ندارد. البته اساسا ورزش مزایایی دارد و وقتی فرد ورزش می كند، كیفیت عضلات و بافت های غیر چربی بدن او بهبود پیدا می كنند و این مهم هم موجب می شود كه متابولیسم بدن او كمی بالاتر از حالت استراحت باشد و هم این كه ورزش فرم بدنی را بهتر می كند.
گله داری اظهار داشت: نباید بدن را در شرایطی قرار داد كه احساس قحطی كند برای اینكه وقتی بدن با كمبود كالری مواجه می شود، متابولیسم خودرا به شدت پایین می آورد و در واقع اقتصادی می شود و در این شرایط نیز برابر كاهش وزن مقاومت نشان میدهد. پس باید خیال بدن را از این كه به اندازه كافی انرژی و منابع غذایی دریافت می كند، راحت نماییم.
وی افزود: پس باید ماشین متابولیسم بدن را راه بیندازیم؛ یعنی به بدن كالری برسانیم و بعد با ورزش، میزان سوختن مواد غذایی را زیاد نماییم. پس برای كاهش وزن باید یك رژیم كنترل شده با كالری متعادل و همراه با فعالیت ورزشی داشته باشیم و این بازگردش انرژی است.
مدیرگروه كارشناسی ارشد فیزیولوژی دانشگاه آزاد اهواز با اشاره به رژیم هایی به نام رژیم های متناوب، اظهار داشت: این نوع رژیم یعنی هم از رژیم كم كالری و هم رژیمی با كالری بالا استفاده نمائیم، به صورتی كه بدن به یك نوع رژیم عادت نكند. بهترین راهكار برای كاهش وزن نیز تركیب ورزش و رژیم های متناوب است و در این صورت چرخش انرژی به صورت مرتب در بدن وجود دارد و بدن نسبت به از دست دادن ذخایر خود مقاومت نشان نمی دهد و فرد نیز به راحتی می تواند وزن بكاهد.
او در آخر عنوان كرد: ورزش موجب می شود كه چربی های ناحیه شكم و پهلو، بیشتر از چربی های دیگر نواحی بدن بسوزند و بنا بر این افرادی كه به دنبال كم كردن چربی های موضعی ناحیه شكم هستند، بهتر است از تركیب ورزش نسبتا شدید و رژیم كم كالری استفاده كنند.




منبع:

1399/02/03
13:37:05
5.0 / 5
911
تگهای خبر: شنا , فعالیت , كیفیت , مقاوم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
بیلیارد