مهر بررسی كرد؛

كسب وكار اینترنتی و موانع آن در استان سمنان

كسب وكار اینترنتی و موانع آن در استان سمنان

ایت بال: كسب وكار اینترنتی بهترین جایگزین مشاغل سنتی تعطیل شده برای درآمدزایی طی دوران شیوع ویروس كرونا است، اما این نوع كسب وكار نوپا در استان سمنان با موانعی روبرو است.



خبرگزاری مهر، گروه استان ها- محمدحسن مقدم نیا: كرونا موجب شد تا خیلی از مغازه ها و مشاغل سنتی تعطیل شوند و از این منظر ضررهای بسیاری هم به كسبه استان سمنان رسید اما محك خوبی برای جایگاه كسب وكارهای اینترنتی و بررسی بهترین روش درآمدزایی بود.
كسب وكارهای اینترنتی استان سمنان با وجود نوپا بودن در دوران شیوع ویروس كرونا و تعطیلی خیلی از مغازه ها و مراكز ارائه خدمات توانست به مثابه یك آلترناتیو برای خیلی از كسبه عمل كند. هرچند بسیاری معتقد هستند كه این نوع كسب وكار نتوانست صددرصد و آن طور كه بایدوشاید جایگزین مشاغل سنتی شود اما توانست تا حدی هم جلوی ضررهای بیشتر كسبه را بگیرد.
برای مثال بودند لباس فروش هایی كه در سطح استان، البسه خودرا بوسیله فضای مجازی فروختند و بعضاً توانستند تا یك سوم درآمد اسفندماه سال قبل خودرا نیز كسب كنند اما همچنان كسب وكار اینترنتی با مشكلات و موانعی نیز روبرو است.

كسب كار اینترنتی نیازمند آموزش
یك استاد دانشگاه و كارشناس امور اقتصادی بابیان اینكه در تربیت نسل ایده پرداز موفق عمل كرده ایم اما نتوانسته ایم ارتباط بین ایده های مشاغل نوین و جامعه را بسترسازی نماییم، اظهار داشت: برای مثال در شاهرود ۱۷ مركز آموزشی، آموزش عالی و فنی و حرفه ای و … است اما چند شهرك صنعتی، بورس، استارتاپ و… وجود دارد؟ به عبارت دیگر ما ۱۷ واحد آموزش می دهیم اما فقط از یك واحد از آن آموزش ها بهره مند می شویم.
مهدی كریمی بابیان اینكه بازارهای الكترونیك روستایی و شهری پدیده ای هستند كه سال ها است در دنیا بر روی آن كارشده و هم اینك در همین كشورهای منطقه و آسیایی مانند هندوستان پیشرفت های خوبی بر روی آن صورت گرفته است، اظهار داشت: بازارهایی كه مبتنی بر مشاغل و كسب وكارهای اینترنتی و نوین هستند دارای خاصیت های بسیاری ازجمله عدم اتلاف وقت و انرژی، قرار دادن دست تولیدكننده و مصرف كننده بدون واسطه و … هستند اما هنوز در اشاعه آن در سطح استان سمنان كارهای بسیاری باید انجام داد.
وی برند سازی، تجاری سازی، شناسایی داشته ها و ظرفیت ها، بازار، ارتباط بین جامعه، دانشگاه و صنعت و نه فقط صنعت و دانشگاه و … را باید داشته باشیم تا در كسب وكارهای نوین موفق تر عمل نماییم، اظهار داشت: همچنان در استان سمنان و بسیاری استان های دیگر با پدیده هایی مانند دهیاری اقتصادی، تولید روستایی و خانگی، بازار الكترونیك شهری و روستایی و… بیگانه هستیم و پس مهم ترین خلأ آموزش است.
كسب اعتماد عمومی ضرورتی برای رونق كسب وكار اینترنتی
دیگر مدرس دانشگاه در رشته جامعه شناسی مهم ترین مانع كسب وكارهای اینترنتی و الكترونیكی را عدم اعتماد عمومی می داند آن هم عدم اعتمادی كه تابعی از شرایط اقتصادیست و می گوید: شرایط اقتصادی سبب شده تا مردم به دشواری كسب مال كنند درنتیجه در خرج آن محتاط هستند از طرف دیگر شنیدن اخبار و دیدن پدیده هایی مانند كلاه برداری اینترنتی و … سبب شده تا مردم نسبت به مشاغل نوین كمی با دیده تردید بنگرند.
شرایط اقتصادی سبب شده تا مردم به دشواری كسب مال كنند درنتیجه در خرج آن محتاط هستند علی رضا معصومی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: گاهی شما لباسی را می خرید كه قیمت آن یك دویستم حقوق دریافتی یك ماه شما است درنتیجه اگر به فرض هم آن صفحه اینترنتی عرضه كننده این لباس كلاه برداری باشد یك دویستم حقوق شما مبلغی ناچیز می شود اما در كشور ما معمولاً یك لباس یا یك جفت كفش بعضاً یك بیستم حقوق ماهانه یك نفر شمرده می شود كه كلاه برداری آن ضربه شدید به اقتصاد خانواده می زند درنتیجه من معتقد هستم كه اولین عامل بی اعتمادی مردم به شرایط اقتصادیست.
وی می افزاید: اعتماد صرفاً هم درزمینهٔ اقتصادی نیست ممكنست بی اعتمادی برای جنس یك لباس، ابعاد و سایز آن و … باشد درنتیجه فقط نگرانی از پولی كه افراد می دهند نیست بلكه احساس می كنند ممكنست جنسی كه دریافت می كنند نیز مناسب نباشد پس از یك سو باید مردم را با كسب وكارهای اینترنتی و نوین آشنا كرد، سپس شرایط تولید و عرضه كنندگان را بهبود بخشید تا خیال مردم از معامله اینترنتی و مشاغل نوین راحت باشد.

كسب و كار اینترنتی فقط فضای مجازی نیست
كرونا سبب شد تا برای مدتی مغازه ها و مكان های عرضه خدمات و محصولات بسته شوند اما بنظر می رسد تمام هنر عمده كسبه استان سمنان عكس گرفتن از محصولاتشان و قرار دادن آن در تلگرام و اینستاگرام بوده است. این نشان میدهد كه آگاهی از انواع راه ها و روش های عرضه كسب وكار الكترونیكی وجود ندارد از طرف دیگر كسب وكار اینترنتی با كاسبی شبكه های اجتماعی اشتباه گرفته می شود.
یك كارشناس فضای مجازی و بازار كه خود یك شركت اینترنتی فعال درزمینهٔ گردشگری دارد، به خبرنگار مهر می گوید: مردم بواسطه گذران ۹۰ درصد وقت خود در شبكه های مجازی تنها به همین شیوه برای عرضه محصولات فكر می كنند درحالی كه شبكه های مجازی یك نوع از صدها نوع نحوه عرضه كالا بوسیله مشاغل و كسب وكارهای اینترنتی است.
شبكه های مجازی یك نوع از صدها نوع نحوه عرضه كالا بوسیله مشاغل و كسب وكارهای اینترنتی است سید محسن شریف بابیان اینكه یكی از موانع توسعه كسب وكار اینترنتی ناآگاهی مردم و البته فقدان شركت های پیشران است، اظهار داشت: وقتی كسی می خواهد خانه ای بخرد به چندین بنگاه مراجعه می كند پس وقتی مقرر است كسب وكار الكترونیكی نیز راه اندازی شود باید فرد به چندین شركت پیشران در این عرصه مراجعه و مشاوره بگیرد، پس شاید كمتر كسی باور كند كه گردشگری كه یكی از فیزیكی ترین رویدادهای زندگی اجتماعی انسان است هم می تواند درزمینهٔ كسب وكار اینترنتی میلیون ها تومان در ماه درآمد داشته باشد.
وی ناآگاهی مردم و حتی كسبه از كسب وكار اینترنتی را بزرگ ترین مانع دانست و اظهار داشت: وقتی چیزی وجود ندارد می توان آنرا به راحتی آموخت اما اگر چیزی اشتباه آموزش داده شود یا پیشینه ذهنی نسبت به آن ایجاد شود، شكستن آن و باردیگر ساختن و آموزش دادنش بسیار دشوار می شود امروز جامعه ما در استان سمنان با چنین پدیده ای روبرو است یعنی گاردهای زیادی در مقابل كسب وكار اینترنتی وجود دارد.
سرمایه یك مانع دیگر
دیگر استاد دانشگاه نیز سرمایه را مهم ترین مانع كسب وكارهای نوین در استان سمنان می داند و می گوید: سرمایه به هر دو نوع آن یعنی هم مالی و هم اجتماعی شامل اعتماد و … مشكل بزرگ شركت های دانش بنیان، فعالان اقتصاد اینترنتی و الكترونیكی و… است برای مثال اگر فردی مقرر است كسب وكار اینترنتی را درزمینهٔ صنایع دستی راه اندازی كند حتی اگر در منزل خود هم این كار را شروع كند در شرایط امروز حداقل ۲۰ میلیون تومان ابزار و ادوات و… می خواهد.
محمد عمودی بابیان اینكه ما در مهارت آموزی به اقشار تا حدی توانسته ایم عملكرد خوبی داشته باشیم اما مهارت بازاریابی، عرضه و برند سازی و به معنای كلی مهارت تجارت را به آنها نیاموخته ایم، اظهار داشت: همین عدم داشتن مهارت به عدم اعتمادبه نفس و درنتیجه عدم توانمندی برای جلب سرمایه اولیه منجر می شود.
وی می افزاید: به هر حال یك تولیدكننده برای ساخت یك جعبه چوبی ۲۰۰ هزار تومان حداقل ۷۰ هزار تومان ابزار و مواد اولیه نیازمند است كه در تولید نیمه انبوه سرمایه ای چند میلیون تومانی را شامل می شود اما ازآنجاكه تولیدكنندگان ما تجارت را نیاموخته اند نمی توانند مهارت كسب سرمایه اولیه شامل مالی و اجتماعی را به دست بیاورند.

بانك ها كسب وكار اینترنتی را ارج نمی نهند
تاكنون به سرمایه، اعتماد، عدم آموزش و آگاهی پرداختیم اما یك مانع مهم دیگر بر سر راه شركت های فعال در حوزه كسب وكار اینترنتی وجود دارد و آن هم فقدان سرمایه گذار و یا بهتر بگوییم دشواری جذب سرمایه گذاری است. ممكنست یك شركت استارتاپی آن قدر اعتبار و سرمایه داشته باشد كه برند آنرا برای مثال تا دونیم میلیارد تومان بخرند اما همین شركت اگر برای ۲۰۰ میلیون تومان وام به یك بانك مراجعه كند از او سند ملكی خانه یا مغازه می خواهند كه ارزشش یك دهم پول شركت است این یعنی حتی بانك ها كه از مهم ترین فعالان اقتصادی كشور هستند كسب وكار اینترنتی را ارج نمی نهند.
اگر پارك های علم و فناوری و استارتاپ ها نباشند مشخص نیست چه بر سر شركت های دانش بنیان، كسب وكارهای نوین و حتی الكترونیكی بیاید اما به هر حال پارك ها تابعی از اقتصاد، بودجه و دولت هستند و توانی دارند درنتیجه باید به دنبال سرمایه گذار برای كسب وكارهای نوین گشت.
فقدان تیم مذاكره
استان سمنان درزمینهٔ جمعیت تحت پوشش رتبه اول و درزمینهٔ پوشش اینترنتی رتبه دوم كشور را دارد، همین طور بالاترین میزان اینترنت در میان مردم روستایی كشور متعلق به تهران و سمنان است دیگر كارشناس حوزه مجازی معتقد است: عدم وجود تیم رایزن سرمایه گذاری در استان سمنان حتی در فضای حقیقی نیز محسوس است چه برسد به كسب وكار نوین كه عمدتاً هم طرفدارانش جوانان هستند و اعتماد به آنها از طرف سرمایه گذاران دشوار به نظر می آید.
محمد كریم شاه حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر، می گوید: باید یك رایزن اقتصادی فقط درزمینهٔ سرمایه گذاری در استان سمنان باشد كه بتواند پكیج های سرمایه گذاری را به تناسب پول، ظرفیت ها و اقلیم، داشته ها و … برای هر نوع سرمایه ای حتی با ترجمه انگلیسی، فرانسوی، چینی، روسی و… با تصویر و عكس ماهواره ای داشته باشد حال آنكه ما در فضای حقیقی هم این امر را مشاهده نمی نماییم چه برسد به كسب وكار نوین كه ما اصطلاحاً می گوئیم جذب سرمایه برای آن سه برابر سخت تر از فضای حقیقی است.
وی می افزاید: استان سمنان بگفته مسئولان درزمینهٔ جمعیت تحت پوشش رتبه اول و درزمینهٔ پوشش اینترنتی رتبه دوم كشور را دارد همین طور بالاترین میزان اینترنت در میان مردم روستایی كشور متعلق به تهران و سمنان است همین طور بیشترین مشاركت در مباحث اینترنتی و آنلاین و … به این استان متعلق می باشد اما سوال من این است كه چند بسته سرمایه گذاری كسب وكار الكترونیكی و اینترنتی در هر عرصه ای شامل گردشگری، صنایع دستی، فرهنگی، نشر و انتشارات و… الان برای عرضه به سرمایه گذاران توسط استانداری آمده شده است؟ سوال ساده تر اینكه در استانداری سمنان در سال ۹۸ چند جلسه با محوریت كسب وكارهای اینترنتی و یا بازارهای الكترونیك شهری و روستایی برگزارشده است؟

كسب و كار اینترنتی فقط فروش كالا نیست
كسب وكار اینترنتی صرفاً فروش كالا در اینترنت نیست بلكه زنجیره ای است كه بدون دخالت افراد زائد، محصول تولیدكننده به دست مصرف كننده می رسد حال این محصول می خواهد تخمه آفتابگردان باشد یا یك گلدان سرامیكی نفیس صنایع دستی.
كسب وكار اینترنتی صرفاً فروش كالا در اینترنت نیست بلكه زنجیره ای است كه بدون دخالت افراد زائد، محصول تولیدكننده به دست مصرف كننده می رسد بازار الكترونیك شهری و روستایی یعنی برعكس بازارهای سنتی كه احساس چیده شده و منتظر خریدار هستند، نیاز خریدار احصاء شده و برای آن محصول جستجو می شود و این یعنی عدم اتلاف وقت و انرژی، حذف واسطه ها، كاهش قیمت تمام شده و رونق پست؛ آن هم پستی كه این روزها به سبب حذف نامه ها كم كم دارد به مجموعه ای ضرر ده بدل می شود.
بازار الكترونیك و كسب وكار اینترنتی یعنی برای مثال استان آذربایجان شرقی اعلام نیاز به ۵۰۰ تن زیره می كند آن هم زیره ای كه با بهترین كیفیت در استان سمنان تولید می شود و این یعنی گذاشتن دست طرف آذربایجانی در دست تولیدكننده سمنانی با حذف همه واسطه ها،
اهمیت احصاء و تامین نیاز جامعه
بازار الكترونیك و كسب وكار اینترنتی یعنی كافی است یك دهیاری به مردم روستا بگوید شما هرروز پنج عدد تخم مرغ باید به دهیاری تحویل دهید این یعنی سالانه بیش از ۱۰۰ تن تخم مرغ كه می تواند تامین نیاز یك شهرستان مانند میامی را داشته باشد و این یعنی توانمندسازی خانواده روستایی نه بوسیله تولید بلكه بوسیله احصاء نیاز یك شهر و ارائه تخم مرغ مازاد بر مصرفی كه یك خانه روستایی از مرغ هایش استحصال می كند … شاید باید بازار الكترونیك و كسب وكار اینترنتی را جور دیگری نگاه كنیم!
در خاتمه باید گفت دست بر قضا وزیر معین استان سمنان درزمینهٔ كرونا آذری جهرمی وزیر ارتباطات است و این امر فرصتی طلایی و بی نظیر است كه مسئولان استان سمنان در امتداد اشاعه بازارهای الكترونیك روستایی و شهری با وی رایزنی كنند چونكه استان سمنان بواسطه جمعیت اندك و ظرفیت های اینترنت بسیار بالایی كه دارد (به مراتب بیشتر از میانگین كشوری) مساعد این امر است.


منبع:

1399/01/25
23:37:50
5.0 / 5
2059
تگهای خبر: آموزش , آنلاین , اینترنت , تیم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
بیلیارد