رییس كمیته ملی توسعه فعالیت بدنی كودكان مطرح كرد:

خطر ۳ برابری مبتلاشدن به عفونت با كم تحركی

خطر ۳ برابری مبتلاشدن به عفونت با كم تحركی

به گزارش ایت بال رئیس كمیته ملی توسعه فعالیت بدنی كودكان ضمن تشریح مواردی كه بوسیله آن می توان میزان تحرك و فعالیت بدنی كودكان را در خانه افزایش داد، اظهار داشت: باید بدانیم كه خطر مبتلاشدن به عفونت در افراد كم تحرك 2 تا سه برابر سایر افراد پیش بینی شده است.


صالح رفیعی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینكه یكی از دغدغه های مهم این روزهای تمامی خانواده ها بدون تردید شیوع ویروس كرونا و نگرانی ها از شدت انتشار و مبتلاشدن به این ویروس بوده كه همه ما را به قرنطینه ای خانگی برای قطع زنجیره انتشار این ویروس وادار كرده است، اظهار داشت: بخش عظیمی از افراد در این قرنطینه خانگی كودكان هر خانواده هستند كه هرچند باتوجه به گزارشات سازمان بهداشت جهانی (WHO) میزان ابتلای این افراد (كودكان زیر ۹ سال) به این ویروس خیلی كم است اما دو نكته تهدید كننده در این قرنطینه خانگی برای كودكان می تواند وجود داشته باشد.
ترس كودكان؛ خطرناكتر از كرونا
وی افزود: تهدید اول، ترس، استرس و اضطراب كودكان از ابتلای خود و یا اعضای خانواده به ویروس كرونا (خطر ثانویه) است كه خطرناك تر از مبتلاشدن به ویروس می باشد و وقتی والدین نمی‎ توانند استرس و اضطراب خودرا كنترل كنند، فرزندان شان نیز تحت تأثیر این استرس و اضطراب قرار می گیرند.
بگفته این عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورشی، علائم اضطراب در كودكان می تواند متفاوت باشد، بعضی از كودكان در چنین شرایطی كه همه از كرونا می گویند ممكنست مبتلا به اختلال اضطراب جدایی شوند؛ یعنی وابستگی بیش از حد به والدین پیدا كنند و ترس از دست دادن والدین را داشته باشند و دلواپسی بیش از حد نسبت به والدین برایشان پیش آید.
رفیعی با اشاره به اینكه در بعضی از كودكان، اضطراب به شكل عصبانیت و آشفتگی بروز پیدا می كند و بعضی از كودكان علایم شب ادراری نیز دارند، عنوان كرد: گاهی اوقات كه كودك اضطراب دارد ترشح هورمون دوپامین و سروتونین آنها مختل می شود و مختل شدن این دو هورمون ترس محیطی زیادی در كودك به وجود می آورد و كودك گرفتار اضطراب و استرس می شود.
وی افزود: بعضی از كودكان مبتلا به وسواس فكری می شوند، این كودكان دائم با خود فكر می كنند كه ممكنست به بیماری كرونا مبتلا شوند بنا بر این دائم درگیری فكری دارند.
رئیس كمیته ملی توسعه فعالیت بدنی كودكان با اشاره به اینكه برخی دیگر از كودكان دچارخودبیمارانگاری می شوند و از اینكه به چیزی دست بزنند دائم ترس و هراس دارند و به صورت افراطی برای پاكسازی محیط اقدام می كنند، تصریح كرد: بدون تردید این استرس و اضطراب ها در هر رده سنی به ویژه در كودكان می تواند موجب اختلال دردستگاه ایمنی بدن شده و عملكرد این سیستم حیاتی و مهم را كه سد دفاعی بدن در مقابل باكتری ها و ویروس ها و سایر عوامل بیماری زا است را مختل كرده و شخص را نسبت به مبتلاشدن به بیماری ها لطمه پذیرتر كند.
رفیعی اضافه كرد: نكته مهم تاثیری است كه این اضطراب های گسترده می تواند در آینده كودك داشته باشد كه یكی از این تاثیرات مخرب ایجاد تله لطمه پذیری در كودكان است؛ افراد گرفتار در تله لطمه پذیری دائما با این ترس و نگرانی زندگی می كنند كه فاجعه ای فرا می رسد و معتقدند قادر نیستند از آن اتفاقات جلوگیری و از خود در مقابل آنها محافظت كنند، ترس هایی كه در تمام لحظات آرامش را از این افراد می گیرد این تله در سنین كودكی شكل می گیرند و در بزرگسالی فعال می شوند؛ ترس های دوران كودكی مثل جنگ، سیل، زلزله، مرگ و هم اكنون نیز ویروس كرونا كه در این دوره باتوجه به قرنطینه خانگی ترس های كودكان می تواند ترس از دست دادن والدین، همكلاسی ها، معلم، بیماری و... باشد.
رفتار والدین؛ موضوع مهم در عوامل استرس زاست
وی با اشاره به اینكه با نگاهی دقیق تر به ریشه های این نوع تله ها می توان فهمید كه یكی از دلیلهای مهم، رفتار والدین در رابطه با عوامل استرس زاست، اظهار داشت: اگر والدین فرد بیش از اندازه مراقب كودك خود باشند برای مثال در ایام عادی اجازه ندهند كودك از خانه برای بازی كردن بیرون برود، كودك را از خوردن غذای بیرون از خانه منع كنند و... بطور ناخودآگاه این باور را در ذهن كودك می پرورانند كه همیشه محتاط باش چونكه خطرات همیشه در كمین اند و تو موجود لطمه پذیری هستی و در این صورت زمینه بروز این تله را فراهم می كنند.
عضو عیئت علمی پژوهشگاه تربیت بدنی با اشاره به اینكه در شرایط كنونی كه از بین بردن منبع اصلی استرس خارج از توان ماست، عنوان كرد: می توان با تغییر در روش مقابله با شرایط تهدید كننده، روش های مقابله ای سودمند و كنار آمدن با آنرا به خوبی یادگرفت و در زندگی به فرزندان خود آموزش داد. ایجاد محیط امن و آرام در خانه و تقویت اعتماد به نفس در كودكان می تواند عملكرد آنها را هنگام مواجه شدن با شرایط استرس زا كنترل كند؛ یكی از نكات بسیار مهم قرار ندادن كودكان در معرض خبرهای مربوط به بیمای و از طرف دیگر استفاده از روش های موثرتر برای رعایت بهداشت فردی است، بعنوان مثال شستن دست ها یكی از راه های موثر در پیش گیری از بیماری است اما تاكید زیاد بر شستن دست ها امكان دارد، كودكان را وارد دایره لجبازی و یا وسواس كند، بدین سبب می توان با استفاده از روش های دیگری مانند بازی، رعایت بهداشت در خانه را به كودكان آموزش داد.
چهار سفارش برای رعایت هرچه بهتر بهداشت توسط كودكان
رفیعی افزود: بدین سبب سفارش می شود كودكان را مامور بهداشت خانه نماییم، جاهایی كه احتمال آلودگی بیشتر هست به كمك بچه ها نوار قرمز بكشیم و فلش بزنیم، ستاره دادن به فردی كه در خانه رعایت بهداشت بیشتری می كند و درانتها شب جایزه دریافت كند و نیز بنا به اقتضای سنی كودك در مورد بیماری با او صحبت نماییم و سفارش دكتر را با كودك به زبان كودكانه در بین بگذاریم.
پرخوری و فضای مجازی در كمین كودكان
وی با اشاره به اینكه تهدید و چالش بعدی در قرنطینه خانگی افزایش رفتارهای بی تحرك بواسطه حذف بخش زیادی از كارهای بدنی است كه بطور معمول در محیط بیرون از خانه و در مدرسه یا مهد انجام می دادند، اظهار نمود: نگاه دقیق تر به رفتار های درون خانه كودكان امروزی نشان میدهد كه سهم استفاده از برنامه های تلویزیونی، كامپیوتر و اینترنت، تبلت و موبایل برای انجام بازی های كامپیوتری و حضور در شبكه های اجتماعی بمراتب بیشتر از مطالعه، ورزش و فعالیت بدنی در اوقات فراغت كودكان است، بدین سبب كودكانی كه ساعات زیادی از روز به تماشای تلویزیون و كامپیوتر صرف می كنند زمان كمتری برای تحرك و بازی دارند بدین جهت والدین باید زمان تماشای تلویزیون، بازی های كامپیوتری را محدود كنند.
رئیس كمیته ملی توسعه فعالیت بدنی كودكان اضافه كرد: البته در این خصوص والدین باید الگوی مناسب برای فرزندان خود باشند چونكه كودكانی كه والدین خودرا اغلب در حالت نشسته به تماشای تلویزیون و یا استفاده از موبایل و تبلت و... درحالت بی تحرك می بینند به طور قطع رفتارهای بی تحرك را تقلید كرده و در آینده گرفتار افزایش وزن خواهند شد و این روند در شرایط این روزها و تعطیلات نوروزی پیش رو كه اغلب منجر به تغییر شیوه زندگی خصوصاً علاقه كودكان به غذاهای پركالری جذاب با تركیبات نامطلوب، مصرف میان وعده ها و غذاهای چرب و شیرین، كاهش مصرف مواد غذایی دارای فیبر و عدم تحرك موجب بروز پدیده ی چاقی شده و با افزایش وزن زمینه ساز خیلی از بیمای های غیرواگیر در اینده است.
رفیعی با تاكید بر اینكه كودكان سرشار از انرژی هستند و نیاز به فعالیت دارند، اظهار داشت: هنگامی كه كودكان نتوانند انرژی خودرا تخلیه كنند گرفتار اختلالات ذهنی و حركتی می شوند. بدین سبب باید شرایطی فراهم سازیم تا كودكان بتوانند در خانه هم به كارهای مناسب با فضای آپارتمان نشینی بپردازند.
فعالیت بدنی و بازی خانگی؛ عامل كاهش بیماری های عفونی در كودكان
وی افزود: والدین می توانند با انجام بازی های خانگی و همراهی با فرزندانشان، آنها را به انجام كارهای بدنی متنوع و روزانه تشویق كرده و با ایجاد نشاط در خانه، تقویت قوای جسمی، ارتقای قابلیت های ذهنی و حركتی و بهبود شرایط فیزیولوژیكی بدن، خطر مبتلاشدن به بیماری های عفونی همچون كرونا در كودكان را كاهش دهند.
بازی؛ بهترین شكل فعالیت طبیعی برای كودكان
این عضو هیئت علی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی با تاكید بر اینكه بازی، بهترین شكل فعالیت طبیعی برای هر كودك است، اشاره كرد: در واقع بازی كردن، در زندگی كودك از اهمیت زیادی برخوردارست و در جریان بازی، نیروهای روحی و جسمی كودك یعنی دقت، حافظه، تخیل، نظم و ترتیب، چالاكی، مهارت و… رشد می یابند و علاوه بر این ها بازی برای كودك محرك و انگیزه ای در جهت كسب تجارب اجتماعی است.
رفیعی افزود: بازی وسیله طبیعی كودك برای بیان «خود» است. كودك با بازی كردن، موقعیتی را به دست می آورد تا احساسات و مشكلات خودرا عرضه نماید و به عبارت دیگر ابراز وجود كند، بدین سبب بازی به كودكان كمك می نماید تا مفهوم جمع و ارتباط مثبت و موثر با دیگران را بیاموزند و در واقع مشاركت اجتماعی را تمرین كنند.
كودكان چقدر باید فعالیت بدنی روزانه داشته باشند؟
وی با اشاره به اینكه بطور كلی تحقیقات نشان داده است كه كودك باید روزانه حداقل ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشد، اظهار نمود: نكته مهم شدت تمرینات و بازی هایی است كه افراد خصوصاً كودكان انجام می دهند كه این مسئله حائز اهمیت می باشد. در همین رابطه پروفسور مایك گلسیون عضو انجمن آموزش علوم بریتانیا معتقد می باشد ورزش در حد تعادل به تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری های عفونی نظیر سرماخوردگی، آنفولانزا، سینوزیت كمك می نماید و اگر در طول روز تحرك كمی دارید، خطر مبتلاشدن به عفونت در شما ۲ تا ۳ برابر بیشتر از دیگران است.
مضر بودن تمرین با شدت بالا برای سیستم ایمنی بدن
رئیس كمیته ملی توسعه فعالیت بدنی كودكان افزود: ازسوی دیگر به همین میزان داشتن تمرین با شدت بالا نیز برای سیستم ایمنی بدن می تواند مضر باشد، بدین سبب سفارش می شود با گنجاندن فعالیت ها و بازی هایی با شدت متوسط و به دور از نشستن های طولانی هم زمینه مناسب تقویت سیستم ایمنی بدن كودكان را فراهم كنید و هم از سایر فواید بازی مانند تقویت حافظه و یادگیری، افزایش اعتماد به نفس، كاهش اضطراب و افسردگی، تنظیم و تعدیل میزان استرس و حتی تغییرات شخصیتی (پیدایش دید مثبت تری نسبت به زندگی و امید با آینده) در كنار توسعه قابلیت های بدنی و افزایش ذخایر حركتی كودكان بهره مند شوید.
رفیعی اشاره كرد: در نهایت اینكه اگر این بازی و فعالیت بدنی با همراهی دیگران خصوصاً والدین باشد منجر به تقویت مهارت های ارتباطی كودكان شده و آنها می توانند در كنار ورزش و بازی با دیگران صمیمی شوند و بیاموزند در مواقع بحرانی می توانند از حمایت اجتماعی آنها استفاده كنند و یا اینكه به دوستان، خانواده و نزدیكان كمك كنند و این نكته كلیدی در آموزش حمایت های بین فردی است.
نكات مهم و مورد توجه در حوزه بازی كودكان
۱- فعالیت بدنی زمانی است كه بیشتر قسمت های بدن درگیر حركت است (به عنوان مثال سه چرخه سواری، دویدن و پریدن) و فعالیت بدنی شامل بازی هایی از قبیل چیدن پازل و یا نقاشی كردن نیست باشد، بدین سبب بازی هایی انتخاب كنید كه در آن كودك تحرك كافی را داشته باشد.
۲- با كودك خود بازی كنید؛ ملحق شدن شما به كودكان در حین بازی كردن، موجب ایجاد ارتباط بین شما و فرزندتان می شود و در صورتیكه از بازی كردن با او لذت می برید به كودك خود كمك كنید تا به روش های مختلف بوسیله بازی كردن رشد كند و بعنوان یك امتیاز، بازی با كودكتان یك راه عالی برای فعال بودن شماست.
۳- روزانه بطور فعال با كودك خود بازی كنید؛ كودكان قبل از دبستان روزانه حداقل نیاز به ۲ ساعت حركت فعال دارند. آنها نباید بیش از یك ساعت مگر در هنگام خواب غیرفعال و رفتارهای بی تحرك داشته باشند.
۴- با جدیت درگیر بازی شوید؛ كودكان قبل از دبستان نیاز به فرصت هایی دارند كه روزانه از انرژی بالای خود استفاده كنند، بدین سبب دویدن، پریدن و جست و خیز كردن برای كودكان لازم است برای اینكه كودكان در حین انجام این حركات از عضلات بزرگ در پاها و تنه برای استواری استخوان ها، تناسب اندام سلامت قلب و عروق استفاده می نمایند و همین طور قدرت عضلات از كارهای عضلات بزرگ ناشی می شود.
۵- مهارت های حركتی را توسعه دهید؛ كودكان قبل از دبستان به فرصت های زیادی جهت تمرین و كسب اعتماد به نفس در انجام مهارتهای حركتی بنیادی دارند. این مهارت ها، هم چون بلوك های ساختمانی برای خلق الگوهای حركات پیچیده تر بوده و شامل:
الف) مهارت های حركتی دستكاری اشیاء شامل پرتاب كیسه های لوبیا، گرفتن روسری و ضربه زدن به توپ است، همین طور مهارت های دستكاری اشیاء، كارهای هماهنگی چشم و دست و چشم و پا نیز نامیده می شوند.
ب) مهارتهای حركتی جابجایی شامل جهش، پریدن و جست و خیز كردن است.
پ) مهارتهای حركتی كنترل بدن شامل تعادل و ساختن حالات مختلف با بدن است.
ت) مهارتهای آگاهی بدن شامل حركت در فضا و نیز زمانبندی حركت می است.
۶- از فعالیت بدنی جهت پشتیبانی از یادگیری و رشد اجتماعی كودكتان استفاده كنید؛ زمان بازی هنگامی است كه كودك شما می تواند فعالانه در محیط پیرامونش به جستجو پرداخته، با اطرافیانش همكاری و مشاركت كرده و با هر آنچه كه با آن در تضاد است، مقابله كنند. بازی كردن مهارت های تفكر و كلامی را در كودك تقویت كرده و موجب رشد و توسعه ادبیات در او می شود.
۷- خلاقیت و بیان خودرا ارتقاء دهید؛ كودكان قبل از دبستان برای ابراز خود بوسیله حركت و نیز برای رسیدن به خود باوری، نیاز به فرصت دارند. و بازی هایی كه به كودكان امكان ارائه ایده ها و راهكارهای جدید را بدهد، به مهارت های تفكر و نیز مهارتهای اجتماعی آنان كمك می نماید.
۸- نهایتا اینكه تا جایی كه می توانید محیط خانه را شاد و بازی های مفرح را برای كودكان انتخاب كنید تا با ترشح هورمون شادی در اعضای خانواده زمینه های كاهش اضطراب و افزایش ایمنی و روحیه خودرا فراهم سازید.




منبع:

1399/01/04
21:55:02
5.0 / 5
684
تگهای خبر: آموزش , ایمنی , اینترنت , بازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
بیلیارد