حركات اصلاحی برای كج گردنی

حركات اصلاحی برای كج گردنی

ایت بال: به انحراف طرفی ستون مهره های گردنی همراه با چرخش سر به یك طرف، كج گردنی یا سركج می گویند؛ همین طور به این ناهنجاری اسكولیز نیز گفته می شود.


به گزارش ایت بال به نقل از ایسنا، این اختلال ممكنست مادرزادی، اكتسابی، حاد، موقت و یا مزمن باشد و معمولا این ضایعه در سمت راست اتفاق می افتد و سبب كج شدن سر به یك طرف و چرخش چانه به سمت مخالف می شود.
علل كج گردنی شامل كوتاهی و ضعف عضلات گردن (عضله جناغی چنبری پستانی)، سوختگی، اختلالات شنوایی در یك گوش، غده های چركی، وضعیت ها و عادات غلط، پارگی دیسك بین مهره ای گردن، آرایش یك طرفه موها، ضربه به ستون مهره ای گردن، اختلالات بینایی(از دست دادن یك چشم)، گرفتگی عضلات گردن دریك طرف و سل ستون مهره های گردنی است.
عوارض كج گردنی
اكبرچاوشیان-مدرس حركات اصلاحی- ضمن ارائه این مطلب در حوزه كج گردنی، در مورد عوارض كج گردنی بیان كرد كه فشار روی ستون مهره های گردن، ظاهر ناخوشایند، گردن درد، كشیده شدن بعضی از عضلات و كوتاهی برخی دیگر، فشار بر ریشه های عصبی گردنی در دراز مدت، خستگی در ناحیه گردن، اختلالات بینایی(میدان دید كاهش می یابد) و بروز اشكالاتی در مفاصل گردنی همچون این عوارض در دراز مدت است كه می توان به آن اشاره نمود.
طریقه تشخیص
با استفاده از خط شاغولی در نمای قدام یا خلف متوجه می شویم كه خط شاغولی از نقاط شاخص عبور نمی كند و سر به یك طرف خط شاغولی منحرف شده است، یا اینكه از ناحیه پشت زوائد شوكی مهره های گردنی و پشتی را علامت می گذاریم و سپس آنها را بهم وصل می نماییم. در حالت طبیعی یك خط عمود تشكیل می شود و اگر عارضه گردن كج وجود داشته باشد این خط در ناحیه گردن به صورت مایل خواهد بود.
حركات كششی اصلاحی
۱- ابتدا در وضعیت ایستاده اهتمام كنید سر را به سمت محور بدن و در امتداد ستون فقرات نگه دارید، در این حالت عضله كوتاه شده را كشش دهید.
۲- در حالت ایستاده در صورتیكه به روبرو نگاه می كنید سر را به آرامی به عقب خم و به آسمان یا سقف نگاه كنید و به وضعیت شروع بازگشته و حركت را تكرار كنید.
۳- گردن را به هر سمتی كه كج شده باشد دست همان سمت را بالای گوش و در پهلوی سر قرار دهید و آنرا به سمت مخالف فشار دهید، تنها مقاومت موجود مقاومت عضله كوتاه شده است.
۴- یك نیم دایره فرضی را با حركت دادن سر در فضا ترسیم كنید و جهت چرخش را به تناوب تغییر دهید.
۵- در صورتیكه به روبرو نگاه می كنید جهت نگاه را به سمت چپ برده تلاش كنید چانه را به شانه چپ نزدیك كنید. چانه كاملا در خط افقی به موازات شانه ها حركت می كند و همین تمرین را در سمت شانه راست انجام دهید.
۶- فرد روی صندلی نشسته پشت سر او می ایستیم و با یك دست چانه و دست دیگر سر او را گرفته ابتدا سر را به طرف مقابل خم كرده و سپس به سمت مخالف می چرخانیم. (آرام، آرام)
حركات تقویتی اصلاحی
۱- بادكنك كوچكی را در طرفی كه عضله كش آمده قرار داده و با كنار سر بادكنك را تحت فشار قرار دهید.
۲- توپی را به صورت معلق در كنار سمت عضله كش آمده قرار دهید و با كنار سر(نه پیشانی) به توپ ضربه بزنید.
۳- حركت نفس گیری در آب با استفاده از كلاه تردی كولی(شبیه به كلاه دوچرخه سواران) كه به زیر بغل او بسته می شود.
۴- در حالت خوابیده به پهلوی موافق سمت عضله كوتاه شده قرار می گیریم در صورتیكه سر هیچ گونه اتكایی ندارد، بعد از آن تلاش می نماییم برخلاف نیروی جاذبه سر را از پهلو به شانه بالایی نزدیك كینم. (استفاده از نیروی جاذبه)
۷- دست موافق سمت عضله كش آمده را به پهلوی سر قرار می دهیم تا از این طریق مقاومتی را ایجاد می نماییم، حالا با فشار سربه دست تلاش نموده تا سر را به شانه نزدیك نماییم.
۸- تمرین فوق را با اعمال مقاومت توسط دست یا وزنه انجام می دهیم و علاوه بر نیروی كشش جاذبه از مقاومت نیز استفاده می شود.




منبع:

1398/11/30
15:32:39
5.0 / 5
2471
تگهای خبر: تیم , ضربه , مقاوم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
بیلیارد