كودكان چقدر باید فعالیت بدنی داشته باشند؟

چنبره چاقی بر ۱۷ درصد كودكان ایرانی در سن مدرسه

چنبره چاقی بر ۱۷ درصد كودكان ایرانی در سن مدرسه

به گزارش ایت بال رئیس توسعه ورزش و فعالیت كودكان ایرانی با اشاره به این كه دو برابر میانگین جهانی كودك چاق در زمان ورود به مقطع دبستان در ایران وجود دارد، اظهار نمود: متاسفانه ۱۷ درصد از كودكان ایرانی در سن ورود به مدرسه چاق هستند.


صالح رفیعی در گفتگو با ایسنا و در ارتباط با مقوله كم تحركی و فقر حركتی در میان جامعه ایرانی بخصوص كودكان، اظهار نمود: متاسفانه از نظر كم تحركی جامعه ایران از استانداردهای سازمان بهداشت جهانی وضعیت بدتری دارد و این مسئله به هیچ وجه مطلوب نمی باشد.
۱۸۰ دقیقه فعالیت بدنی در شبانه روز
وی با اشاره به این كه كودكان باید طی ۲۴ ساعت شبانه روز ۱۰ الی ۱۳ ساعت بخوابند و به مدت ۱۸۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشند كه از این میزان بیشتر از ۶۰ دقیقه آن باید با شدت متوسط به بالا باشد، اظهار داشت: نه تنها باید فعالیت بدنی كودكان بالا باشد بلكه باید رفتارهای كم تحرك آنها كه به صورت مثال نشستن در یك مكان بیشتر از ۶۰ دقیقه است باید پایین باشد، در غیر این صورت از استانداردهای جهانی سازمان بهداشت جهانی فاصله خواهیم داشت.
عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی با بیان این كه متاسفانه در ایران كودكان ساعت های متوالی به تماشای تلویزیون می نشینند و ساعت های مستمری را با دستگاه هایی نظیر موبایل، تبلت و غیره وقت سپری می كنند، تصریح كرد: باید به سمتی برویم كه رفتارهای كم تحرك توسط كودكان كاهش پیدا كند، چون كه عامل اصلی بیماری های غیرواگیر همچون چاقی، كم تحركی و فعالیت كم بدنی است.
رفیعی با تاكید بر این كه برپایه آمار در ایران ۲ برابر میانگین جهانی كودكان چاق در زمان ورود به مقطع دبستان وجود دارد، اظهار نمود: ۱۷ درصد كودكان در سن ورود به مدرسه در ایران چاق هستند كه بخش مهمی از این مسئله ناشی از تغذیه و بخشی دیگر ناشی از تحرك كم آن هاست و باید هر دوی این موضوعات رفع شوند.
وی افزود: متاسفانه كودكان در ایران علاوه بر مصرف تغذیه های پركالری، كم تحرك هم هستند و نتیجه آن وقوع بیماری های واگیردار در میان كودكان ایرانی است.
تاثیر مستقیم پدر و مادر در ورزش كردن كودكان
رییس توسعه ورزش و فعالیت كودكان ایرانی همینطور اظهار داشت: در خانواده هایی كه پدر و مادر ورزشكار هستند شاهد تأثیر مستقیم رفتار آنها روی كودكان هستیم، چون كه علاوه بر ایجاد درك و شناخت نسبت به ضرورت فعالیت بدنی و افزایش ساعات تحرك بدنی، كودكان از پدر و مادر خود الگو می پذیرند و همین مسئله بر فعالیت بدنی آنها اثرگذار است.
رفیعی افزود: در كشورهای پیشرفته افزایش فعالیت بدنی افراد جزیی از سبك زندگی شده است و با ایجاد شناخت نسبت به مفاهیمی نظیر سواد جسمانی یا حركتی شاهد آن هستیم كه افراد در سنین پایین تر درگیر فعالیت های ورزشی می شوند و ایجاد اعتماد به نفس به منظور ورزش كردن در آنها ضامن افزایش فعالیت بدنی شان در طول زندگی خواهد بود.
این عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی با بیان این كه سواد جسمانی و حركتی همچون مفاهیمی است كه برای حفظ فعالیت بدنی افراد در طول عمر آنها لازم است، اظهار داشت: خصوصیت این مسئله افزایش قابلیت های جسمانی، درك و دانش افراد از ورزش و فعالیت بدنی و هم افزایش انگیزه به منظور مشاركت در ورزش است كه اگر افراد به این سطح دست یابند شاهد افزایش فعالیت بدنی در میان ایرانیان طی مدت زندگی شان خواهیم بود.
فعالیت و تحرك بدنی در اولویت ایرانیان نیست
وی با اشاره به این كه برپایه تحقیقات صورت گرفته در كشورهای توسعه یافته مرحله رشد سواد جسمانی تا ۱۲ سالگی است و هر برنامه ای در این مدت افزایش فعالیت بدنی آنها را در طول زندگی را رقم خواهد زد، اظهار داشت: هرچه سن افراد بالاتر می رود دغدغه ها افزایش می یابد و بنابراین شاهد افزایش كم تحركی در بین اقشار مختلف به مرور زمان خواهیم بود. متاسفانه فعالیت و تحرك بدنی در اولویت ایرانیان قرار ندارد و صرفا دغدغه افرادی است كه بعنوان یك تعهد به ورزش نگاه می كنند.
عوامل اثرگذار بر مشاركت یا كناره گیری كودكان در حوزه ورزش
رفیعی با اشاره به عوامل اثرگذار بر مشاركت یا كناره گیری كودكان در حوزه ورزش، تصریح كرد: باید در هر رده سنی، میانسنجی لازم صورت گیرد و بدانیم كه كودكان در هر طیف سنی باید چه مدل رفتاری به منظور انجام فعالیت بدنی داشته باشد. الان در كشورهای توسعه یافته از زمان تولد تا هفت سالگی بر ارتقای مهارت های حركتی پایه در چارچوب شروع فعالیت های بدنی اقدام می شود و از هشت تا ۱۲ سالگی مهارت های پایه ورزش كه می تواند مهارت پایه رشته های مختلف ورزشی را رقم بزند در دستور كار قرار می گیرد.
این عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی افزود: كودكان باید در فضایی قرار گیرند كه به صورت سرگرم كننده و لذت بخش مهارت های حركتی خویش را توسعه و ارتقا بخشند، چون كه این مسئله كیفیت حركتی آنها و ذخیره حركتی در آنها را بهبود می بخشد. مطمئنا اگر این انگیزه در كودكان ایجاد شود و اعتماد به نفس حركتی آنها افزایش یابد مشاركت آنها در ورزش افزایش می یابد.
وی در مورد كودكانی كه ورزش نمی كنند یا مهارت های حركتی پایینی دارند، اظهار نمود: این مسئله علل مختلفی دارد؛ یا از جانب خانواده ها، مربیان و یا معلمان به ورزش كردن این كودكان توجه نشده است و یا به علت توقع بالاتر موجبات كاهش اعتماد به نفس آنها و خارج شدن شان از فضای ورزش رقم خورده است، زمانی كه با سطح مهارتی كودكان در حوزه ورزش به درستی برخورد نشود كودك از چرخه ورزش خارج خواهند شد و تشخیص درست سطح مهارت ورزشی و كمك به ارتقاء سطح مهارت ورزشی را برای آنها به دنبال خواهد داشت.
رفیعی در مورد مهم ترین متولیان افزایش تحرك و فعالیت بدنی در میان كودكان، اعلام نمود: وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون ورزش همگانی، مهدهای كودك، وزارت آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت همچون مهم ترین متولیان ایجاد فضای مناسب برای افزایش فعالیت های حركتی و بدنی كودكان هستند.
این عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی افزود: متاسفانه هنوز در این عرصه جزیره ای عمل می شود و باید با دور هم جمع شدن دستگاه های مختلف دغدغه ها در این بخش یكپارچه شده و برنامه ریزی درستی صورت گیرد. نهادهایی كه درگیر این مسئله هستند نباید جزیره ای برخورد كنند و باید برنامه منظمی در حوزه فعالیت بدنی كودكان وجود داشته باشد.



1398/09/10
14:53:30
5.0 / 5
3366
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
بیلیارد