دسته بندی مكمل های غذایی بر اساس عوارض جانبی و اثربخشی

دسته بندی مكمل های غذایی بر اساس عوارض جانبی و اثربخشی

به گزارش ایت بال بر مبنای دسته بندی صورت گرفته از جانب انستیتو ورزش استرالیا AIS، مكمل های غذایی بر اساس اثربخشی و عوارض جانبی مكمل ها به چهار دسته تقسیم می شوند.



به گزارش ایت بال به نقل از ایسنا، دسته بندی مكمل های غذایی بر اساس اثربخشی بگونه ای است كه چهار دسته بندی در این رابطه وجود دارد كه به منابع مفید برای تامین انرژی و عملكرد ورزشكار، منابعی كه تاثیر عملی روی عملكرد می گذارند ولی به بررسی علمی بیشتری نیاز دارند، منابع فاقد آثار مفید و اثبات شده روی عملكرد و سلامت كه شامل بیشتر مكمل ها است و هم منابعی كه توسط كمیته WADA و IOC ممنوع شده اند و دوپینگ به شمار می آیند، تقسیم می شود.
گروه A
سفارش می شود ورزشكاران در مــوارد مقتضــی از ایــن مكمل ها استفاده كنند؛ بیكربنــات، كافئین، مكمل كلســیم، كراتیــن، مكملهای جایگزین مواد معدنی، مكمل آهــن، مكملهای غذایی مایع، مولتی ویتامین ها و املاح معدنی، مــواد پروبیوتیك (با كاربرد حفاظت دســتگاه گوارش)، شــكلات های ورزشی (Sports bar)، نوشــابه های ورزشی، ژل های ورزشــی، ویتامین D، پروتئین وی (whey).
گروه B
ایــن گــروه از مكمل هــا مستلزم انجام تحقیقات بیشتر بــوده و باید زیرنظر پزشــك یا متخصص تغذیه ورزشــی استفاده شوند. آنتی اكســیدان های C و E، بتاآلنین، عصاره ریشــه چغندر قند/ نیترات، كارنیتین، روغن ماهی، هیدروكسی متیل بوتیرات (HMB (Quercetin (مشتق از نوعی بلوط جنگلی مواد پروبیوتیك (با كاربرد حفاظت سیستم ایمنی).
گروه C
اثرات ســودمندی برای این گروه مكمل ها ثابت نشده است. پیكولینــات كــروم، كوآنزیم Q۱۰، ســایر مــواد گیاهی (Cordyceps (نوعــی قــارچ) و Rosea Rhodiola)، سیتوكروم C، جینسینگ، گلوكزامین، اینوزین، Lactaway، آب اكسیژنه، پیرووات، ریبوز، روغن های MCT (تری گلیسیرید با زنجیره متوســط) و ZMA (آســپارتات منومتیونین روی و آسپارتات منیزیم).
سایر مكمل هایی كه در سه گروه دیگر تقسیم بندی نشده اند، بیشتر در این گروه قرار می گیرند.
گروه D
ایــن گــروه از مكمل هــا غیرمجاز یــا در معرض خطر بالای آلودگی هستند، محرك ها شامل افدرین، سیبوترامین، استریكنین، متیل هگزانامین، سایر محرك های گیاهی و پروهورمون ها و افزاینده های هورمونی شامل دهیدرواپی آندروســترون (DHEA)، آندروســتن دیون، نورآندروستنیون/ سایر پروهورمون ها، تریبولوس ترستریس و سایر افزاینده های تستوسترون و گلیسرول می شوند.



1398/07/17
14:11:31
5.0 / 5
9
تگهای خبر: Sports , پروتئین , تغذیه , سلامت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
بیلیارد