پژوهشگران بررسی كردند

تاثیر یوگا بر اضطراب زنان آبستن

تاثیر یوگا بر اضطراب زنان آبستن

به گزارش ایت بال نتایج یك پژوهش نشان داده است یوگا توانسته اضطراب زنان آبستن را كم كند.


به گزارش ایت بال به نقل از ایسنا، زنان در دوران حاملگی به علت بروز تغییرات دائمی در زندگی و شروع مسئولیت جدید یعنی نگهداری از كودك، درگیری ذهنی زیادی را تجربه می كنند. احساسات دوسوگرایی زنان آبستن روند طبیعی این دوران است اما در بعضی زنان شدیدتر است و آنان را به سمت ترس از زایمان و اضطراب در رابطه با حاملگی سوق می دهد. محققان در مقاله ای به نام "بررسی تاثیر یوگا بر اضطراب زنان نخست آبستن شهر زاهدان در سال ۱۳۹۶" نقش یوگا بر كنترل اضطراب دوران حاملگی را بررسی كردند.
در این پژوهش كه فرنوش خجسته، كارشناسی ارشد مامایی دانشگاه علوم پزشكی زاهدان، اعظم اوین، دانشجوی كارشناسی ارشد مشاوره در مامایی دانشگاه علوم پزشكی زاهدان و حسین انصاری، دانشیار گروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشكی زاهدان انجام داده اند آمده است: « از آن جا كه تولد، یك تجربه استرس زاست خودكار آمدی و اعتماد به نفس نقش مهمی در ادراك مادر برای انجام زایمان ایفا می كند. گزارش های جدید نشان داده است خانمهایی كه در زمان حاملگی سطح اطمینان بیشتری نسبت به توانایی انجام زایمان دارند، درد كمتری را طی زایمان گزارش می كنند.»
در این مقاله آمده است: « امروزه مداخلات متنوعی جهت كنترل اضطراب و افزایش حس خودكارآمدی وجود دارد، همچون آنها می توان به روش های دارویی و غیردارویی اشاره نمود. روش های مقابله با استرس و اضطراب همچون تن آرامی، ماساژ، تجسم خلاق، آروماتراپی و مداخلات شناختی رفتاری می تواند به زن آبستن كمك نماید تا از تاثیرات نامطلوب استرس و اضطراب بر سلامتی خود و جنین مصون بماند.»
محققان می گویند: « مروری بر مطالعات نشان داد رایج ترین درمان های جایگزین مقابله با استرس و اضطراب حاملگی شامل ماساژ درمانی، طب سوزنی و یوگاست. به مجموعه ای از تمرینات فیزیكی و وضعیت گزینی تمرینات كنترل شده تنفسی و تمرینات رهاسازی و تن آرامی یوگا گفته می شود.»
خجسته و همكارانش در این مقاله می گویند: « تحقیق حاضر یك كارآزمایی بالینی تصادفی بود. جامعه پژوهشی شامل ۶۰زن نخست زای رجوع كننده به مراكز جامع سلامت شهرستان زاهدان از مهرماه ۱۳۹۶ تا اردیبهشت ۱۳۹۷ بود. معیارهای ورود به مطالعه شامل سن ۱۸ تا ۴۰ سال، نخست زا بودن، حاملگی تك قلو با سن حاملگی ۲۶ تا ۲۷ هفته، برخورداری از سواد خواندن و نوشتن، نداشتن سابقه شركت در كلاس های آمادگی زایمان و فعالیت های یوگا و ورزش های مشابه مانند پیلاتس، مصرف نكردن داروی روان پزشكی و فقدان بیماری های زمینه ای مانند صدمه یا جراحی طناب نخاعی، عدم اعتیاد به مواد مخدر و نداشتن مشكلات مامایی همچون سركلاژ دهانه رحم، جفت سرراهی، تب بالا، پارگی زودرس كیسه آب و پلی هیدرآمینوس بود.»
در این پژوهش آمده است: « افراد گروه مداخله بعد از دریافت مطالب آموزشی در مورد مزایای یوگا، آموزش های عملی آنرا در باشگاه تحت نظر مربی یوگا و پژوهشگر دریافت نمودند و افراد گروه كنترل در این مدت از مراقبت های معمول.»
در بخش دیگری از این مقاله آمده: « آموزش های دوران حاملگی سبب كاهش مفهوم دار میانگین نمره اضطراب زنان و افزایش نمره خودكارآمدی زایمان در گروه مداخله یوگا شد. از محدودیت های این مطالعه تعداد كم نمونه ها، انتخاب زنان از بین مراجعان به مراكز جامع سلامت و نخست زا بودن آنان بود كه بنابراین نتایج آن به سایر زنان آبستن قابل تعمیم نیست. محدودیت دیگر این مطالعه ضرورت داشتن انگیزه كافی برای شركت در كلاس با حضور مربی یوگا و مامای دوره دیده در زمانی خارج از نوبت معاینات معمول حاملگی بود؛ ازاین رو پیشنهاد می شود از تمرینات هاتایوگا(یوگای حركتی) به وسیله مامای آموزش دیده برای كنترل اضطراب و افزایش خودكارآمدی در دوران حاملگی در كلاس های آمادگی زایمان استفاده گردد.»
این مقاله در شماره یك جلد نهم طب مكمل فصلنامه علمی پژوهشی دانشكده پرستاری- مامایی اراك انتشار یافته است.



1398/06/13
20:01:29
5.0 / 5
2830
تگهای خبر: آموزش , باشگاه , بیماری , سلامت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
بیلیارد