ورزشكاران از نوشیدن قهوه در سحر پرهیز كنند

ورزشكاران از نوشیدن قهوه در سحر پرهیز كنند

ایت بال: یك متخصص تغذیه ورزشی معتقد است: قهوه به سبب داشتن كافئین زیاد به شدت ادرار آور است و سبب دی هیدراته شدن بدن می شود، بدین سبب سفارش می شود كه ورزشكاران از مصرف قهوه در هنگام سحر پرهیز كنند و نوشیدن قهوه را به زمان پس از افطار موكول كنند.


دكتر محمد حضوری در گفت و گو با ایسنا، درباره ورزش و روزه داری اظهار نمود: در ماه مبارك رمضان ورزشكاران در رشته قدرت و استقامت به ویژه در زیر نور آفتاب فعالیت می نمایند امكان دارد به سبب دی هیدراته شدن بدن گرفتار افت عملكرد شوند. بدین سبب سفارش می شود ورزشكاران پس از خوردن یك وعده سبك در افطار و شام در بین وعده نیز خوردن میوه و لبنیات را فراموش نكنند.
وی اظهار داشت: ورزشكاران بهتر است در وعده افطار حداقل یك یا دو لیوان مایعات به صورت چای، آب یا شربت خاكشیر استفاده كنند اما پس از افطار می توانند هر یك ساعت برای جلوگیری از دی هیدراته شدن بدن، بطور مرتب آب مصرف كنند. البته ورزشكار به جهت اینكه متوجه شود آب بدنش تأمین شده است می تواند پیش از خواب رنگ ادرار خودرا مورد ارزیابی قرار دهد اگر رنگ ادرارش روشن باشد یعنی آب بدنش تأمین شده و گرفتار كم آبی نیست. اما اگر رنگ ادرارش تیره باشد نشان از كم آبی بدن است. همین طور افزایش گرمای بدن نشان از كم آبی بدن است كه ورزشكار باید به این مساله نیز توجه ویژه ای داشته باشد.
این متخصص تغذیه اشاره كرد: مصرف بیش از اندازه شیرینی همچون شله زرد، زولبیا بامیه و… هنگام افطار سبب افزایش سریع قند خون و در نتیجه ترشح بیش از اندازه انسولین در بدن می شود. البته بروز چنین مسأله ای در بدن منجر به آن می شود كه فرد ورزشكار یك ساعت پس از افطار گرفتار افت قند خون، ضعف جسمانی و خستگی بیش از اندازه شود. بدین سبب سفارش می شود كه ورزشكاران هنگام افطار از پرخوری و مصرف شیرینی جات زیاد پرهیز كنند.
حضوری افزود: برای تأمین آب بدن بهتر است ورزشكاران پس از افطار از نوشیدنی های ورزشی استفاده كنند تا گرفتار كم آبی نشوند.
وی با اشاره به اینكه مصرف قهوه پس از افطار سبب افزایش انرژی بدن می شود، اظهار داشت: قهوه به سبب داشتن كافئین بالا مصرف آن در زمان سحر سفارش نمی گردد، اما یك ساعت پس از افطار به سبب داشتن انرژی بالا بهترین زمان مصرف است.
این متخصص تغذیه درانتها اضافه كرد: ورزشكاران در مصرف برخی مكمل ها همچون ویتامین C باید به این نكته توجه داشته باشند كه مصرف بیش از اندازه این مكمل با دوز بالا می تواند سبب تولید سنگ كلیه اوكسالات شود. بدین سبب بهتر است مكمل ها پس از افطار میل شود تا بدن آب كافی برای جذب آن داشته باشد.




منبع:

1398/03/19
14:35:54
5.0 / 5
3895
تگهای خبر: تغذیه , فعالیت , ورزش , ورزشكار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
بیلیارد