برای درد زانو تردمیل بهتر است یا دوچرخه ثابت؟

برای درد زانو تردمیل بهتر است یا دوچرخه ثابت؟

به گزارش ایت بال رییس هیات پزشكی استان اصفهان معتقد است: كسانی كه از دردهای مزمن زانو رنج نمی برند از تردمیل تنها می توانند برای داشتن یك فعالیت ورزشی هوازی مناسب در منزل استفاده كنند.



دكتر احمد باقری مقدم در گفت وگو با ایسنا، اضافه كرد: خیلی از افراد به دلیل این كه فرصت كافی برای رفتن به باشگاه های ورزشی ندارند تصمیم می گیرند كه داخل منزل ورزش كنند و به همین علت به فكر تهیه یك ابزار ورزشی مناسب نظیر تردمیل یا دوچرخه ثابت می افتند، در چنین مواقعی است كه توجه فرد به این معطوف می گردد كه كدامیك از این دو وسیله ورزشی مناسب تر است؟ واقعیت آن است كه هر یك از این دو وسیله ورزشی مزایای خاص خویش را دارند؛ به صورت مثال تردمیل وسیله ورزشی مناسبی است كه الگوی حركتی روزانه انسان یا در واقع همان راه رفتن را تقلید می كند كه این یك مزیت است.
وی اظهار داشت: خیلی از انواع تردمیل ها امكان نشان دادن ضربان قلب هنگام ورزش، میزان كالری مصرفی در طول مدت ورزش و مسافت طی شده را دارند و بدین سان می توان شدت ورزش را تعیین كرد و برپایه شدت تعیین شده در نسخه ورزشی، به ورزش پرداخت.
باقری مقدم تصریح كرد: متخصصان پزشكی ورزشی معتقدند افرادی كه بیماری خاصی ندارند و از دردهای مزمن زانو رنج نمی برند، از تردمیل می توانند برای داشتن یك فعالیت ورزشی هوازی مناسب در منزل استفاده كنند و در صورتیكه به بیماری مزمنی نظیر بیماری قلبی، دیابت، پرفشاری خون یا..... دچارند قبل از شروع ورزش حتما با یك متخصص پزشكی ورزشی مشورت كنند.
رییس هیات پزشكی استان اصفهان اظهار نمود: برای افرادی كه درد جلوی زانو دارند، استفاده از دوچرخه چه ثابت و چه متحرك سفارش نمی گردد. البته این مورد مطلق نیست و با تنظیم زین دوچرخه به نحوی كه زانو زیاد خم نشود، می توان از درد زانو جلوگیری كرد ولی به هر حال به این افراد سفارش می گردد به جای دوچرخه سواری، پیاده روی یا شنا انجام دهند.

وی ادامه داد: دوچرخه ثابت هم همانند تردمیل مزایای زیادی برای ورزش در منزل دارد. به قول متخصصان گرچه میزان حداكثر اكسیژن مصرفی كه شاخص مناسبی از استقامت قلبی - عروقی است هنگام استفاده از دوچرخه ثابت به اندازه تردمیل افزایش نمی یابد، اما این وسیله ورزشی به دلیل نیاز به فضای كمتر و همینطور تولید صدای كمتر گزینه مناسبی برای خیلی از افراد است. همینطور سفارش می گردد مبتلایان به آرتروز زانو و دردهای اسكلتی - عضلانی برای شروع یك برنامه ورزشی هوازی از این وسیله استفاده كنند.
باقری مقدم تصریح كرد: استفاده از دوچرخه ثابت، یكی از روش های رایج در ورزش های هوازی است كه در مقایسه با راه پیمایی و تند راه رفتن خصوصیت خاصی ندارد و حتی به نسبت كمتری، ظرفیت هوازی را زیاد می كند و به دلیل استفاده از عضله های چهار سر ران با خستگی زودتری همراه می باشد. استفاده از این دوچرخه ها تنها بعنوان یك نوع ورزش هوازی به افراد سفارش نمی شود؛ بلكه باید همراه با پیاده روی تند یا دویدن آهسته باشد. به علاوه، افرادی كه قصد دارند عضله های چهار سر ران و عضله های لگن و ساق شان را تقویت نمایند می توانند از این نوع دوچرخه ها استفاده كنند.
رییس هیات پزشكی استان اصفهان خاطرنشان كرد: استفاده از دوچرخه های دستی برای تقویت اندام فوقانی به خصوص عضلات شانه و قفسه سینه سفارش می گردد. از طرفی این دوچرخه ها مجهز به سیستم تنظیم مقاومت هستند كه می توان با افزایش مقاومت، ورزش های هوازی را شدت داد و به تبع آن، قدرت عضلانی خویش را بالا برد. البته برنامه ورزشی در افراد مسنی كه قصد دارند از این دوچرخه ها استفاده كنند، بهتر است در ابتدا به مدت نیم ساعت دوچرخه سواری و زمان بین ۲ یا ۳ ست ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ای تقسیم شود.
او در آخر اظهار داشت: زنان باردار، افرادی كه مشكلات حس عصبی پا دارند یا به شكلی راه رفتن برای شان مشكل است و مبتلایان به پوكی استخوان یا كسانی كه گرفتار مشكلات بینایی یا تعادلی هستند، بهتر است از دوچرخه ثابت استفاده كنند. اغلب این افراد نمی توانند از دوچرخه متحرك استفاده كنند. چونكه به علت مشكلاتی كه دارند، امكان دارد تعادل خویش را از دست بدهند و گرفتار شكستگی و آسیب های جسمانی شوند. در حالیكه دوچرخه ثابت از ثبات بیشتری برخوردار است، تعادل آنها را حفظ می نماید و می توانند از فواید این ورزش بهره ببرند.




1397/10/01
15:25:00
5.0 / 5
3717
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
بیلیارد