در قالب یك پژوهش دانشگاهی انجام شد

بررسی مؤلفه­ های تأثیر­گذار فضای مجازی بر توسعه ورزش

بررسی مؤلفه­ های تأثیر­گذار فضای مجازی بر توسعه ورزش

ایت بال: در قالب یك پژوهش دانشگاهی كه با همكاری مشترك مركز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشكی شیراز و جهاد دانشگاهی علوم پزشكی شهید بهشتی انجام شده، مؤلفه ­های تأثیر­گذار فضای مجازی بر توسعه ورزش بررسی و شناسایی شد.



به گزارش ایت بال به نقل از ایسنا، در بخشی از مقاله "مؤلفه ­های تأثیر­گذار فضای مجازی بر توسعه ورزش"، آمده است: در عصر حاضر، ورزش بعنوان یك ابزار چندبعدی با تأثیرات گسترده، جایگاه و نقش پرارزش خویش را در اقتصاد، سلامتی افراد، گذران اوقات فراغت سالم و بانشاط و لذت بخش، در آموزش وپرورش مردم بخصوص نسل نوجوان و جوان، در تولید روابط اجتماعی بین مردم، در پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری ها و مفاسد اجتماعی و انحرافات اخلاقی رو به گسترش در جامعه و كاربردهای عدیده دیگر، متجلی كرده است.

در سند جامع توسعه ورزش كشور مؤلفه هایی مانند منابع مالی، نیروی انسانی، فرهنگ، محیط حقوقی، علم ورزش، سازمان های ورزشی، تأسیسات و تجهیزات برای توسعه ورزش در نظر گرفته شده و از جانب دیگر پیشرفت تكنولوژی های ارتباطی و اطلاعاتی (ICT) مانند اینترنت در زندگی بشر سهمی بسزا داشته، به گونه ای كه تغییرات بنیادین ناشی از ظهور این تكنولوژی را نمی توان نادیده گرفت.

در بخشی از این مقاله علمی آمده است: میزان رشد جمعیت مجازی جهان از سال ۲۰۰۰ تابحال ۸۰۱ درصد بوده و هم اكنون نیمی از جمعیت جهان از فضای مجازی استفاده می نمایند، فضاهای مجازی نسل جدیدی از فضاهای روابط اجتماعی هستند كه باوجود عمر كوتاه، به­ خوبی در زندگی مردم جابازكرده اند. به گونه ای كه روزانه نزدیك به ۴۰۰ میلیون نفر در سراسر دنیا از اینترنت استفاده می­كنند.

در بخش دیگری از این مقاله با اشاره به ارتباط فضای مجازی با توسعه ورزش، آمده است: بیشتر از ۶۵ درصد جوانانی كه از شبكه های اجتماعی استفاده می­ كنند معتقدند، رسانه اجتماعی به صورت شایانی در بین صنایع و بخصوص در صنعت ورزش در حال رشد است و سازمان های ورزشی هم هم اكنون در حال افزایش رسانه های ورزشی به وسیله ی فیسبوك، توییتر، اینستاگرام و دیگر اپلیكیشن­ ها هستند.

این در حالی است كه در برنامه پنجم توسعه، فضای مجازی و فناوری اطلاعات بعنوان فضایی برای بهره وری اقتصادی و اجتماعی موردتوجه قرارگرفته، ازاین رو با عنایت به اهمیت فضای مجازی در توسعه­ جوامع و نقش انكارناپذیر فضای مجازی در شكل­ دهی و جهت­ دهی باورها، رویكردها و نگرش افراد جامعه؛ و از جانب دیگر نیاز به گسترش و توسعه ورزش در كشور به جهت تأثیر آن در حیطه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سلامت و...، پژوهش حاضر باهدف شناسایی مؤلفه های اثرگذار فضای مجازی بر توسعه­ ورزش انجام شده است.

این مطالعه مبتنی بر نگاهی كیفی و به روش مصاحبه با مشاركت ۳۵ نفر از خبرگان و صاحب نظران حوزه ورزش به روش نمونه گیری هدفمند با انجام مصاحبه های نیمه ساختاریافته و تحلیل داده ها به روش تحلیل محتوا و با استفاده از كدگذاری باز و كدگذاری محوری انجام شد و بعد از تحلیل محتوای مصاحبه ها درنهایت ۵ مؤلفه اصلی تأثیرگذار فضای مجازی بر توسعه ورزش شامل اطلاع رسانی، آموزش، شبكه ارتباطی، فرهنگ سازی، انگیزه و ۲۰ خرده طبقه شناسایی شد. به گونه ای كه این یافته ها می تواند اطلاعات لازم جهت برنامه ریزی و استفاده مناسب از ظرفیت های فضای مجازی برای توسعه ورزش در كشور را فراهم آورد.

بعنوان نمونه اغلب مخاطبان مورد مصاحبه در این پژوهش اذعان داشتند كه اطلاع رسانی درزمینهٔ ورزش و علم تربیت بدنی از بسیاری جنبه­ ها می­ تواند سبب تسهیل در ارتباطات، تبلیغات ورزشی و ارتقاء سلامت مردم شود.

همچنین آگاهی درزمینهٔ بیماری های ناشی از فقر حركتی و ارتقای سلامت یكی دیگر از نقاط موردتوجه در فضای مجازی برای توسعه ورزش است.

همچنین یكی دیگر از مؤلفه های فضای مجازی در توسعه ورزش، آموزش است. آموزش اصول، مبانی و تئوری­ های تربیت بدنی با استفاده از فضای مجازی می­ تواند تأثیر فراوانی بگذارد، اما جایگزینی آن در مبانی عملی باعث كم تحركی بیشتر خواهد شد. در كل فضای مجازی در همه رشته­ ها و اصناف به رشد و توسعه آن كمك می نماید.

بر اساس نتایج این پژوهش، شبكه های اجتماعی یكی دیگر از ظرفیت های فضای مجازی است، به گونه ای كه شبكه های اجتماعی با تولید شبكه ارتباطی میان كاربران اینترنت، ارتباطات را تقویت می كند.

همچنین در این مقاله تاكید شده كه تولید كانون ها و شبكه های ارتباطی در فضای مجازی؛ منجر به احساس تعلق، انسجام و اطلاع رسانی صحیح، تبادل اطلاعات، انگیزه و مشتركات ورزشی می شود، بنابراین می ­توان از فضای مجازی به­ عنوان ابزاری مهم در توسعه‌ی ورزش دانشگاهی و تولید ساختارهای جدید ورزشی بهره برد.

به عبارت دیگر می­ توان در سطح دانشگاه­ ها بین گروه­ های مختلف دانشجویی، كارمندی، اعضای هیئت علمی و حتی خانواده­ های آن ها به منظور ترغیب و تشویق در مشاركت­ های ورزشی و ارتقای سطح سلامت، پایگاه­ های ورزشی تخصصی با موضوعات و علاقه مندی افراد زیر نظر كارشناسان ورزشی در شبكه­ های اجتماعی یا صفحات اختصاصی وب سایت های دانشگاهی تولید كرد و برای تشویق افراد در این مجامع امتیازها و نقاط مثبت استفاده از این فضا را تعریف كرد.

بر اساس این گزارش، در مؤلفه فرهنگ سازی هم خیلی از مصاحبه شوندگان بر فرهنگ استفاده درست از فضای مجازی برای تولید فرهنگ ورزش در سطح عمومی تاكید داشته و معتقد بودند با استفاده از فضاهای مجازی می توان الگوسازی ورزشی كرد. البته باید تلاش شود در استفاده از فضای مجازی بومی سازی كرد؛ یعنی متناسب با آداب، اخلاق و فرهنگ كشور خود، تكنولوژی­ های جدید را در اختیار مصرف كنندگان قرارداد. بنابراین فضای مجازی باقابلیت گسترش فرهنگ ورزش همگانی باعث تغییر فرهنگ و رفتار در دانشگاهیان خواهد شد.

در رابطه با مؤلفه ی انگیزه و علاقه، بعضی از مصاحبه شوندگان اظهار داشتند كه برانگیختن حس رقابت و تولید انگیزه جهت سوگیری به ورزش با استفاده از فضای مجازی میسر است. به گونه ای كه حضور در فضای مجازی نوعی احساس لذت و خشنودی در كاربران به وجود می آورد.

هدف از پژوهش حاضر شناسایی نحوه تأثیر­گذاری فضای مجازی بر توسعه ورزش بود و نتایج نشان داد كه فضای مجازی به واسطه مؤلفه­ ها و قابلیت­ هایی همچون اطلاع رسانی، آموزش، برقراری شبكه ارتباطی، فرهنگ­سازی و تولید انگیزه و علاقه باعث توسعه ورزش می­ شود. بنابراین صاحب نظران ورزشی به كارگیری فضای مجازی را با استفاده از عوامل تأثیرگذاری چون آموزش و به كارگیری تكنولوژی­ های نوین، تولید علاقه و انگیزه در جهت جلب مخاطبان به سمت ورزش، تولید شبكه ارتباطی و كانون­ ها و پایگاه­ های ورزشی، اطلاع رسانی و تبلیغات و درنهایت گسترش و اشاعه فرهنگ ورزش در سطح جامعه را بعنوان كاربردی ترین برگ خریدهای به كارگیری فضای مجازی در توسعه ورزش معرفی كردند.

این مقاله كه درAsian Journal of Sports Medicine انتشار یافته، توسط دكتر نبی مطلبی، دكتر كامران باقری لنكرانی، سیده كاملیا داود زاده، بهاره كاشانی موحد، دكتر سمیه برجعلی­لو، دكتر علیرضا بهرامی، دكتر حسین نیك فرجاد و مهدی عنبری تهیه شده است.




1397/08/01
19:48:59
5.0 / 5
4451
تگهای خبر: آموزش , اینترنت , بیماری , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
بیلیارد