چگونگی حفظ تناسب اندام با افزایش سن

چگونگی حفظ تناسب اندام با افزایش سن

ایت بال: با افزایش سن قرار نیست كه انسان ضعیف تر شود و از تناسب اندام كمتری برخوردار باشد. با دنبال كردن یك روتین تناسب اندام مناسب، حضور ذهن و تلاش كافی، شما می توانید همچنان تناسب اندام، انعطاف پذیری و قدرت خویش را حتی در سنین بالا هم حفظ كنید.



به گزارش ایت بال به نقل از ایسنا، «عصر ایران» به نقل از «كر۲» نوشت: افت تناسب اندام و كاهش توده عضلانی بخشی از روند افزایش سن به حساب می آید. بعد از ۳۰ سالگی، انسان می تواند در هر دهه از زندگی چیزی بین سه تا پنج درصد از توده عضلانی خویش را از دست بدهد. بنابر گزارش دانشگاه هاروارد، بیشتر مردان ۳۰ درصد از توده عضلانی خویش را در طول زندگیشان از دست می دهند. احیانا بنابراین است كه خیلی از ما پیری را با ضعف ارتباط می دهیم، اما الزاما نباید این گونه باشد.

شما نباید اجازه دهید سطح تناسب اندام بدن توسط سن به شما دیكته شود. در ادامه چند نكته كه می توانید برای حفظ تناسب اندام خود بعد از ۳۰ سالگی مد نظر قرار دهید، عرضه شده اند.

پروتئین های گیاهی را در اولویت قرار دهید

اگر به دنبال حفظ توده عضلانی بدن خود می باشید در حالیكه به سن شما افزوده می شود، مصرف مواد غذایی گیاهی به میزان فراوان، بخصوص پروتئین های گیاهی را مد نظر قرار دهید. اسید آمینه ها واحدهای سازنده پروتئین ها هستند و عضلات ما از اسید آمینه ها تولید شده اند.

پژوهش ها نشان داده اند كه مصرف دراز مدت مكمل های اسید آمینه می تواند از كاهش توده عضلانی در رابطه با افزایش سن پیشگیری كند. بر همین اساس، این اسید آمینه ها را به میزان فراوان در رژیم غذایی خود اضافه كنید زیرا با افزایش سن مصرف پروتئین گیاهی از اهمیت بیشتری برخوردار می گردد.

البته نیازی نیست در این زمینه زیاده روی كنید. تنها اطمینان حاصل كنید كه در هر وعده غذایی مقدار سالم از پروتئین گیاهی را دریافت می كنید كه روشی خوب برای حفظ توده عضلانی بدن به حساب می آید.

شرایط را ساده و قوی نگه دارید

با توجه به پیشرفت های فناوری در زمینه تناسب اندام ممكن است وسوسه شوید تا برای انجام ورزش به ساعت های هوشمند، تبلت ها و هشدارها وابسته شوید. اما بهتر است كمتر نگران لوازم جانبی بوده و در عوض بر اصول پایه متمركز شوید.

تداوم انجام تمرینات قدرتی با افزایش سن اهمیت بسیاری دارد، حتی اگر تنها تمریناتی كه با كمك وزن بدن انجام می شوند در برنامه شما قرار داشته باشند. به صورت ویژه، حفظ قدرت عضلاتی كه مفاصل را ثابت نگه می دارند، اهمیت دارد.

تمركز بر استفاده از عضلات اطراف كفل ها، زانوها، و شانه ها می تواند در پیشگیری از بروز مشكلات سلامت در آینده كمك شایانی ارائه نماید. انجام تمرینات وزن بدن، باغبانی، و فعالیت هایی مانند كوهنوردی می توانند به تقویت كل بدن كمك كنند.

فعالیتی كه به آن علاقه دارید را انجام دهید

اگر علاقه ای به انجام تمرین در باشگاه ندارید، هیچگاه این كار را انجام ندهید. عامل كلیدی در حفظ سطوح تناسب اندام یافتن فعالیتی سرگرم كننده و با میزان تحرك مناسب می باشد كه به آن علاقه دارید. این می تواند شامل قایق سواری، یوگا، دوچرخه سواری در جاده یا هر چیز دیگری باشد.

اگر با افزایش سن قصد دارید سلامت و قدرت بدن خویش را حفظ كنید، برقراری یك ارتباط سالم با تناسب اندام اهمیت دارد. فعالیت بدن نباید همانند یك وظیفه الزامی به نظر برسد. به خاطر داشته باشید كه بدن ما برای حركت و نه سكون تولید شده است.

پیاده روی كنید

پیاده روی یكی از ساده ترین و طبیعی ترین فعالیت هایی است كه می توانیم برای حفظ تناسب اندام خود انجام دهیم، اما زندگی مدرن ما را هرچه بیشتر از آن دور كرده است.

پیاده روی خطر مبتلا شدن به بیماری ها را می كاهد، از وزن بدن سالم پشتیبانی می كند، می تواند درد مفصل را تسكین دهد، و حتی عملكرد سیستم ایمنی را تقویت كند. از خانه بیرون بروید و حداقل ۳۰ دقیقه در روز پیاده روی كنید تا از سلامت قلب و حفظ تراكم استخوانی و توده عضلانی اطمینان حاصل شود.

فشار بیش از اندازه به خود وارد نكنید

با افزایش سن، نیاز انسان به استراحت هم بیشتر می گردد. راز تناسب اندام این است كه پشتكار داشته باشید. حتی برای ورزشكاران حرفه ای هم استراحت یكی از بخش های كلیدی برنامه تمرینی است.

راز مقابله با پیری این است كه تعادل بین فعالیت و استراحت را حفظ كنید. پس برای حفظ تناسب اندام ضرورتی ندارد بیش از اندازه به بدن خود فشار وارد كنید و اهمیت استراحت كافی و خواب باكیفیت را در برنامه های خود فراموش نكنید.

ذهن خویش را فراموش نكنید

تمرین دادن ذهن هم به اندازه تمرین دادن جسم اهمیت دارد. مغز خویش را برای پیشگیری از انحطاط روانی و افزایش قشر خاكستری فعال نگه دارید. شما می توانید روزانه یك معما یا جدول كلمات متقاطع حل كنید و فعالیت هایی كه شامل تمركز و مهارت های ذهنی می شوند، مانند صخره نوردی یا تنیس را در برنامه خود جای دهید.

افزایش سن و پیری نباید به ضعف و عدم فعالیت منجر شود. شما همچنان می توانید خوب زندگی كنید و به اندازه دوران جوانی فعال بوده و تناسب اندام خویش را حفظ كنید. برای تحقق این هدف به تعهد و خودآگاهی برای حفظ تناسب اندام، سلامت و پرهیز از صدمه دیدگی نیاز دارید.




1397/03/03
20:03:04
5.0 / 5
25
تگهای خبر: پروتئین , فعالیت , ورزش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
بیلیارد