بایسته های پشتیبانی از كالای ایرانی در ورزش

بایسته های پشتیبانی از كالای ایرانی در ورزش

ایت بال: تهران- انتخاب شعار پشتیبانی از كالای ایرانی از جانب مقام معظم رهبری برای سال 1397 خورشیدی، آغاز چشم اندازی دراز مدت است كه در صورت تداوم می تواند ضمن خودكفایی در تولید محصولات ورزشی به رشد و شكوفایی اقتصادی در این بخش منجر شود.


به گزارش گروه ورزشی ایرنا، وزارت ورزش و امور جوانان بعنوان یكی از وزارتخانه هایی كه از لحاظ حوزه دربرگیری با افراد و نسل های مختلفی در ارتباط می باشد، ظرفیت های بالقوه ای دارد كه در صورت بالفعل شدن می تواند در دراز مدت به برنامه پشتیبانی از تولید داخلی كمك نماید.
بر كسی پوشیده نیست كه اولین نیاز و لازمه انجام یك فعالیت ورزشی چه در زمینه ورزش همگانی و چه در ورزش قهرمانی، وسایل و تجهیزات مورد نیاز است.
در شرایط كنونی تولید كنندگان البسه و تجهیزات رشته های مختلف ورزشی، جایگاه مهمی در بازارهای جهانی دارند و خیلی از آنها حامی مالی(اسپانسر) تیم های بزرگ و ستاره های ورزشی می باشند. با این شرایط یكی از پیش نیاز و لازمه های رشد و شكوفایی تولید ملی در جامعه، برند سازی یا «ایجاد نام تجاری»است.
ایجاد یك نام تجاری (برند) به تنهایی نمی تواند بار سخت پشتیبانی از تولید ملی و شكوفا كردن آن را به دوش كشد، زیرا طی دهه های گذشته چندین برند تولید كالای ورزشی در ایران بوجود آمده كه با استقبال ورزشكاران و خریداران مواجه نشده اند.
در این زمینه كارشناسان معتقدند كه دلیل عدم تمایل به خرید برند داخلی را باید در كیفیت و میزان تبلیغ این كالاها جست وجو كرد. با این تفسیر دومین عامل مهم در توسعه كالای ایرانی در بخش ورزش، ارتقا كیفیت كالای داخلی از جانب تولیدگنندگان است. بنابراین تولید كننده برای ترویج و نهادینه كردن میزان استفاده از كالای داخلی در بخش ورزش، مواردی همچون استفاده از فناوری نوین در تولید، استفاده از طراحی های متنوع در محصولات و قیمت گذاری مناسب تولیدات ورزشی را در دستور كار قرار دهد.
استفاده از این ترفند ها برای ترویج كالای داخلی در نهایت با قضاوت مصرف كنندگان روبه رو خواهد شد. در این زمینه اگر برند داخلی نتواند رضایت مشتریان را كسب كند به یقین مصرف كننده در كوتاه مدت و بعد از محاسبه هزینه – فایده از خرید كالای داخلی رویگردان خواهد شد.
دیگر مانعی كه سر راه خرید محصولات داخلی در حوزه ورزش قرار دارد، سهولت و مطلوبیت واردات از تأمین كنندگان خارجی است. برخی این شیوه از تجارت را به خاطر پیشینه واردات و وابستگی كشورهای جهان سوم به تولیدات غربی قلمداد می كنند.
تسهیل واردات و برند پوشی در حوزه های مختلف همچون موانعی است كه در صورت تداوم، صدمه های فراوانی را متوجه شعار سال خواهد نمود.
فرهنگ برند پوشی و خرید البسه با مارك های مختلف خارجی در چند سال قبل به یك نشانه و شاخص برای نشان دادن فاصله طبقاتی یا طبقه اجتماعی و اقتصادی فرد تبدیل گشته است. تداوم و نهادینه كردن این سبك از زندگی، ریشه در یك سده گذشته دارد كه از جانب بعضی از افراد در قالب «خود بیگانگی فرهنگی» در جامعه تبلیغ و ترویج داده شد.
با این شرایط و پیش زمینه فكری كه در میان برخی طبقات جامعه رواج پیدا كرده لازم است نگرش نسبت به مد و برند تغییر پیدا كند زیرا تا زمانی كه ورزشكاران بعنوان الگوی مرجع جوانان و نوجوانان خود مصرف كننده كالای خارجی باشند، نباید انتظار داشت فرهنگ سازی در زمینه پشتیبانی از كالای داخلی شكل گیرد.
برای تسهیل در نهادینه كردن استفاده از كالای داخلی لازم است نشان های ورزشی ایرانی، ورزشكاران ایرانی و چهره های اثرگذار (سلبریتی ها) را برای تبلیغ كالای خود به خدمت گرفته تا استفاده از كالای ملی به یك امر نهادینه تبدیل گردد.
تحقق چنین امری نه تنها زمینه را برای رقابتی كردن بازار فروش كالا فراهم می كند بلكه باعث رونق اشتغال خواهد شد، زیرا بنا به آمارهای موجود بیش از یك درصد اشتغال كشور در بخش ورزش تولید خواهد شد.
اگر میزان اشتغال بوجود آمده در جامعه سالانه 900 هزار نفر در سال در نظر گرفته شود، سهم وزارت ورزش در این بخش بیش از 10 هزار نفر خواهد بود كه نسبت به دیگر حوزه ها آمار چشمگیری به حساب می آید.
** ورزشی** 2052**1368


1397/01/25
14:00:05
5.0 / 5
4484
تگهای خبر: كیفیت , ورزش , ورزشكار , ورزشی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
بیلیارد