گزارش فناوری مهر؛

برنامه نفوذ فناوری به تولید لوازم خانگی تا ۱۴۰۲

برنامه نفوذ فناوری به تولید لوازم خانگی تا ۱۴۰۲

ایت بال: برنامه ریزی جهت استفاده از تخصص فناوران در تولید لوازم خانگی و پشتیبانی از دانش بنیان ها در این راه، عمق ساخت داخل محصولات را بیشتر و ما را برای رسیدن به اهدافمان نزدیکتر می کند.



خبرگزاری مهر - گروه دانش و فناوری، میترا سعیدی کیا؛ «لوازم خانگی» همچون صنایع مهمی بشمار می رود که تولید آن علاوه بر به کارگیری تکنولوژی، نیاز به نیروهای انسانی متخصص دارد. این صنعت پرکاربرد، تا چندسال گذشته در انحصار شرکت های خارجی کشورهایی بود که با تولیدات خود، نیاز سایر کشورها همچون ایران را برطرف می کردند.
در این میان، پس از تحریم های ظالمانه آمریکا، واردات لوازم خانگی به ایران با محدودیت هایی مواجه گردید و همین موضوع به مثابه یک تلنگر، شروع حرکت در راه تولید داخل را در کشور ما فراهم آورد. از همین رو، تولیدات داخل و بروز و ظهور دستاوردهای پژوهشگران کشور در بخش لوازم خانگی پس از تحریم ها رنگ و بوی تازه ای گرفت و الان این مساله با دستور مقام معظم رهبری برای «ممنوعیت واردات لوازم خانگی» با جدیت بیشتری نسبت به گذشته در پیش گرفته خواهد شد تا بواسطه دانش بنیان ها و همکاری آنها با صنعتگران، شاهد تولید لوازم خانگی «ایران ساختِ» باکیفیت باشیم.
اکنون بنظر می رسد بخش زیادی از توسعه و تحول صنعت لوازم خانگی در گروی تلاش شرکت های دانش بنیان و فناوران داخلی باشد؛ به همین دلیل تلاش داریم در این گزارش با بررسی اجمالی وضعیت تولید لوازم خانگی در کشور، به میزانِ نفوذ دانش بنیان ها در تامین قطعات و ساخت محصول نهایی توسط پژوهشگران کشور، برنامه های معاونت علمی و فناوری در امتداد حمایت و تقویت حضور فناوران داخلی در حوزه تولید لوازم خانگی بپردازیم.
آخرین وضعیت لوازم خانگی از قاب «تولید داخل»
ورود دانش به عرصه تولید لوازم خانگی طی چندسال اخیر بطور کاملاً محسوسی در تولیدات نهایی تأثیر گذار بوده، بطوریکه برمبنای آخرین آمار از معاونت علمی و فناوری، درصد تعمیق ساخت داخل محصولات لوازم خانگی در کشور احصا شده است.
طبق این آمار، تا حالا ۱۰۰ درصد در تولید کولرهای آبی، ۹۵ درصد در تولید گاز و بخاری گازی، ۷۰ درصد در تولید یخچال، لباسشویی و مایکروفر، ۶۵-۷۰ درصد لوازم خانگی کوچک همچون آبمیوه گیری، چرخ گوشت و … خودکفا بودیم و این میزان بعنوان عمق ساخت داخل محصولات لوازم خانگی بشمار می رود.
درصد تعمیق ساخت داخل محصولات لوازم خانگی در کشور

تشکیل کانون هماهنگی، دانش، صنعت و بازار لوازم خانگی در معاونت علمی
چندسالی می شود که کانون هماهنگی، دانش، صنعت و بازار در زمینه های مختلف برای هماهنگی میان بخش های علمی و بازار کشور در معاونت علمی به وجود آمده تا محصولات مورد نظر صنایع بواسطه دانش پژوهشگران کشور، تولید و به مصرف داخلی برسد. طی ۴ ماه گذشته استارت فعالیت چنین کانونی در زمینه لوازم خانگی نیز زده شده تا با تعامل چهارجانبه دولت، صنعتگران و فروشندگان، مصرف کنندگان، پژوهشگران و اساتید خبره، تولیدات عرصه لوازم خانگی هم آغشته به علم روز شود و در دسترس مردم قرار بگیرد.
در همین راستا عبدالرضا مجدالدین مدیرکل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار معاونت علمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از سال ۹۹ کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار حوزه لوازم خانگی با همکاری انجمن صنایع لوازم خانگی ایران تشکیل شد تا با تمرکز بر شناسایی چالش های این صنعت در حوزه فناوری، به تقویت صنعت لوازم خانگی در کشور بواسطه دانش بنیان ها پرداخته شود. در این کانون اطلاعاتی در زمینه لوازم خانگی بواسطه انجمن لوازم خانگی به دست می آوریم و با جزئیاتی که از شرکت های دانش بنیان می دانیم می توانیم این دو را به هم متصل نماییم.
فعالیت دانش بنیان ها بعنوان واحدهای صنعتی تولید قطعات و محصولات لوازم خانگی
وی درباب آمار فعالیت واحدهای صنعتی در زمینه لوازم خانگی به مهر این چنین اظهار داشت: هم اکنون بیش از ۲۵۰ واحد صنعتی با ۴۰ هزار نیروی شاغل درگیر تولید لوازم خانگی و قطعات آن هستند که برخی از آنها بصورت دانش بنیانی فعالیت می نمایند.
مدیرکل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار با تاکید بر این که عمده لوازم خانگی که بیشترین استفاده را دارد شامل ۹-۱۰ قلم محصول می شود، اضافه کرد: موضوعی که از نظر ما مهمست اصطلاحاً «عمق ساخت داخل» است که کشور ما از این حیث تا آخر سال ۹۹ وضعیت خوبی داشته است؛ ضمن این که شرکت های دانش بنیان هم پا به این عرصه گذاشته اند و این داخلی سازی صورت گرفته است.
وی با اعلان اینکه وقتی ۵۰ درصد یک محصولی در کشور ساخته شود، آن محصول داخلی سازی شده است، اظهار داشت: تلاش این است که درصد بیشتری از قطعات داخلی سازی شوند و به مرحله ای برسیم که طراحی، تولید، تامین قطعات، بهینه سازی و… در داخل کشور صورت بگیرد. البته که در بعضی موارد نمی توان بصورت صد درصدی داخلی سازی کرد برای اینکه تامین برخی قطعات از سایر کشورها می تواند به صرفه تر باشد؛ این مساله را برخی کشورهای پیشرفته اروپایی هم با وجود داشتن دانش فنی، انجام می دهند.
به تازگی فناوران حوزه ICT به بخش های تولید کننده لوازم خانگی متصل شده اند؛ این پتانسیل در زمینه های مختلف نانو، اینترنت اشیا و … نیز وجود دارد ضمن این که برخی محصولات در زمینه لوازم خانگی کوچک به کار گرفته شده اند و درحال تولید هستند مجدالدین در ادامه به ضرورت برنامه ریزی برای افزایش میزان عمق ساخت داخل در زمینه لوازم خانگی اشاره نمود و اضافه کرد: باید طی یک الی دو برنامه ۵ ساله، در صدد ساخت کامل تجهیزاتی باشیم که بیشترین مصرف را در کشور دارند؛ در اصل سیستم های خنک کننده یخچال، فریزر، سیستم های تهویه خنک کننده و … جز این اقلام هستند.
وی اظهار داشت: پژوهشگران و صنعتگران کشور توانایی تولید لوازم خانگی همپای کمپانی های بزرگ خارجی را دارند.
مدیرکل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار معاونت علمی با اعلان اینکه شرکت های دانش بنیان نقش بزرگی در تولید قطعات موردنیاز صنعت لوازم خانگی دارند، اظهار داشت: بعنوان مثال برد الکترونیکی که یکی از قطعات کاربردی در صنعت لوازم خانگی است حالا ازطریق یک شرکت دانش بنیان در زنجان تولید می شود. همین طور ورق، پیچ، مهره، لوازم کامپوزیت، پلاستیک و … از دیگر بخش های لوازم خانگی هستند که توسط پژوهشگران و شرکت های داخلی ایجاد می شود.
وی اشاره کرد: همین طور بتازگی فناوران حوزه ICT به بخش های تولید کننده لوازم خانگی متصل شده اند؛ این پتانسیل در زمینه های مختلف نانو، اینترنت اشیا و … نیز وجود دارد ضمن این که برخی محصولات در زمینه لوازم خانگی کوچک به کار گرفته شده اند و درحال تولید هستند.
اتصال سیستماتیک فناوران و صنعتگران حوزه لوازم خانگی
عباس هاشمی دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران و رییس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار لوازم خانگی معاونت علمی و فناوری نیز در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: ۵۰ واحد قطعه سازی عضو انجمن لوازم خانگی هستند که این واحدهای تولیدی بردهای الکترونیکی، ترموستات، المنت های مختلف و … موردنیاز صنایع لوازم خانگی را تولید می کنند.
هاشمی با تاکید بر این که ۱۲-۱۵ واحد از این واحدهای قطعه سازی دانش بنیان هستند، اظهار داشت: باتوجه به عمر کوتاه کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار در صدد هستیم که بستری برای دانش بنیان ها فراهم نماییم تا بیش از گذشته، تکنولوژی به این صنعت رسوخ پیدا کند.
وی اضافه کرد: همین طور در صدد هستیم که درخت فناوری هر یک از محصولات حوزه لوازم خانگی را ترسیم نماییم که در آن مشخص می شود برای ساخت هر یک از محصولات حوزه لوازم خانگی به چه فناوری هایی نیاز است.
وی با اعلان اینکه ما با بدنه صنعت و دانشگاه ها هماهنگ می نماییم تا این فناوری ها به لوازم خانگی رسوخ کند، اشاره کرد: به سبب این که صنعت، اشرافی به فعالیت نهادهای مختلف در زمینه لوازم خانگی ندارد و تمام اطلاعات این حوزه بصورت پراکنده بوده، ایجاد چنین کانونی می تواند بصورت متمرکز به کارهای صنعت لوازم خانگی سر و سامان ببخشد و یک اتصال سیستماتیک را بین فناوران و صنعت برقرار کند.
صنعت چاره ای جز استقبال ندارد
هاشمی در پاسخ به سوالی در خصوص این که آیا صنعت از دستاوردهای پژوهشگران در زمینه لوازم خانگی استقبال خوبی داشته است، اظهار داشت: صنعت چاره ای جز استقبال ندارد؛ البته قانون اینرسی یعنی مقاومت در مقابل تغییر وجود دارد اما باید این فرهنگ را جا بیاندازیم که بقای صنعت در عدم مقاومت است.
رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار لوازم خانگی اظهار داشت: در این کانون ریل گذاری می نماییم تا شرکت های دانش بنیان و استارت آپها را به صنعت معرفی کنیم؛ مراکز نوآوری که بصورت پراکنده در واحدهای صنعتی ایجاد می شدند حالا بصورت برنامه ریزی شده فعالیت خواهند کرد.
به گفته هاشمی، حالا در مرحله ای هستیم که مراکز نوآوری تمایل بیشتری به تکنولوژیهای جدید و مباحث نوآوری دارند که این موضوعی اجتناب ناپذیر است.
پایان ناپذیری نفوذ فناوری در صنعت لوازم خانگی
رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار لوازم خانگی با اعلان اینکه موضوع رسوخ فناوری و بومی سازی لوازم خانگی درکشور اختتام ناپذیر است، اظهار داشت: برای اینکه فناوری توقف ندارد و همیشه درحال توسعه است و وقتی وارد این چرخه شوند ناخوداگاه در این سیکل می چرخد.
وی با اعلان اینکه کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار وظیفه دارد اتصال سیستماتیک بین واحدهای فناور و صنعتی را برقرار کند تا محصولات صنعت لوازم خانگی برمبنای یک نقشه برنامه ریزی شده و به روز تولید شود، اظهار داشت: ما برنامه داریم که ارزبری صنعت لوازم خانگی را کاهش و ارزآوری را افزایش دهیم.
میزان ارزبری قطعات لوازم خانگی یا واردت آنها ۱.۴ میلیارد دلار است و ما هدفگذاری کردیم که در سال ۱۴۰۲ این میزان را به نصف برسانیم. همین طور صادرات سالانه محصولات لوازم خانگی ایرانی بصورت میانگین ۳۰۰ میلیون دلار است؛ برای این مساله هم برنامه ریزی داریم که تا ۱۴۰۲ به ۷۰۰ میلیون دلار برسد و ۲ برابر شود هاشمی با اشاره به این برنامه ریزی اظهار داشت: برمبنای آخرین آمار بانک مرکزی، میزان ارزبری قطعات لوازم خانگی یا واردات آنها ۱.۴ میلیارد دلار است و ما هدفگذاری کردیم که در سال ۱۴۰۲ آنرا به نصف برسانیم. همین طور صادرات سالانه محصولات لوازم خانگی ایرانی بصورت میانگین ۳۰۰ میلیون دلار است؛ برای این مساله هم برنامه ریزی داریم که تا ۱۴۰۲ به هفتصد میلیون دلار برسد و ۲ برابر شود.
وی اشاره کرد: این هدف با داخلی سازی توأمان با رسوخ تکنولوژیهای جدید و پیگیری های کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار محقق می شود. اعتقاد راسخ داریم که این اتفاقات رخ می دهد؛ خوشبختانه این قابلیت در شرکتهای استارت آپی و دانش بنیان با وجود نیروهای انسانی خوب دیده می شود.
هاشمی با تاکید بر این که باید برنامه ریزی های دولت درست باشد تا با حمایت بیشتر از پژوهشگران کشور، زمینه رشد و توسعه در این صنعت فراهم گردد، اظهار داشت: ما اگر برنامه ریزی های درستی داشتیم می توانستیم جلوتر از اینها باشیم اما در صدد هستیم که این اتفاقات با سرعت بیشتری به وقوع بپیوندد تا شاهد رشد و توسعه صنعت لوازم خانگی در کشور بواسطه پژوهشگران باشیم.
در این میان علاوه بر برنامه ریزی های عملی برای افزایش سهم فناوری در پروسه تولید لوازم خانگی باید برای برطرف نمودن خلاءهای قانونی این عرصه نیز کوشش کرد. از همین رو طرح «جهش تولید دانش بنیان» که حالا در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و مقرر است در صحن مجلس بررسی شود به این مساله اشاره دارد که واحدهای تحقیق و توسعه در صنایع برای رونق یک صنعت ایجاد شوند.
دکتر محمد مهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در این زمینه به خبرنگار مهر می گوید: در طرح جهش تولید دانش بنیان، به ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه در صنایع مختلف تاکید می شود. شرکتهای تولید کننده لوازم خانگی هم می توانند با ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه در امتداد تولید بهترین محصولات و با بالاترین کیفیت گام بردارند؛ تحقق این مساله به نفع کشور و مردم است برای اینکه محصول نهایی با قیمت کمتر یا حتی نصف قیمت نمونه خارجی به عرصه مصرف داخل وارد خواهد شد.
به گزارش ایت بال به نقل از مهر، تا حالا شرکتهای دانش بنیان در عرصه های مختلف صنعتی مهم کشور ظهور و بروز کرده اند و بر این اساس می توان چنین استنباط کرد که عرصه لوازم خانگی نیز جزء صنایعی خواهد بود که شرکتهای دانش بنیان پتانسیل ورود به آنرا دارند و می توانند تأثیرگذاری بالایی در قیمت و کیفیت محصول نهایی داشته باشند.
اما تحقق این مساله به برنامه ریزی هایی بستگی دارد که نقش فناوری را در تولید و تامین قطعات و طراحی محصولات لوازم خانگی تعیین می کنند. امید می رود که از این ظرفیت داخلی به شکلی بهره برداری شود تا ضمن رفع نیازهای داخلی همچون کشورهای توسعه یافته به مراحل صادرات و ارزآوری نیز دست یابیم.


منبع:

1400/07/29
15:16:53
5.0 / 5
886
تگهای خبر: آموزش , اینترنت , تیم , جت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
بیلیارد