تلسكوپ هابل منتشر كرد؛

ویدئو هابل از انفجاری ۵ میلیارد بار درخشان تر از خورشید

به گزارش ایت بال تلسكوپ هابل انفجار ابرنواختری را رصد كرده كه ۵ میلیارد بار درخشان تر از خورشید است.

دریافت 6 MB
به گزارش ایت بال به نقل از اسپوتنیک، ناسا از یک انفجار ستاره ای اعجاب انگیز ویدئویی ثبت کرده است. این انفجار ۵ میلیارد بار درخشان تر از خورشید بود و در کهکشان مارپیچ NGC۲۵۲۵ اتفاق افتاده که در فاصله ۷۰ میلیون سال نوری از زمین قرار دارد.
کیوچی ایتاکی ستاره شناس آماتور، اولین بار در سال ۲۰۱۸ میلادی ابرنواختر SN۲۹۱۸gv کشف کرد و به ناسا اطلاع داد. از آن زمان تابحال ناسا به وسیله تلسکوپ فضایی هابل این جسم آسمانی را رصد می کرد.
در همین راستا ناسا ویدئویی منتشر نموده که مشاهدات یک سال تلسکوپ هابل را نشان داده است و فرصتی نادر برای رصد این فرآیند عجیب فراهم می آورد.
در بیانیه ناسا آمده است؛ این نوع از ابرنواختر بعد از سوختن یک ستاره (یک ستاره سفید کوتوله در یک منظومه دوتایی) به وجود می آید. هنگامیکه ستاره کوتوله سفید به حجم خاصی می رسد، هسته آن به اندازه ای داغ می شود که یک همجوشی هسته ای را بوجود می آورد و به یک بمب اتمی بزرگ تبدیل می شود. این فرآیند ستاره کوتوله را از بین می برد و کوتاه مدت است.
به گفته این سازمان فضایی رصد یک ابرنواختر به محققان کمک می نماید نرخ گسترش جهان را بهتر تخمین بزنند که عاملی کلیدی در درک بهتر جهان است.

1399/07/12